Volvoturbo.net

Skåneträffens gamla forum
Aktuellt datum och tid: ons jun 20, 2018 11:33 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Kalibrering ECC volvo 850 -93
InläggPostat: tor sep 03, 2015 5:33 pm 
Offline

Blev medlem: tis sep 01, 2015 8:14 am
Inlägg: 8
Ort: Helsingborg
Har försökt kalibrera min ECC (enligt guiden i faq) efter att ha bytt en spjällmotor och då jag inte får någon luft till framrutan.
Felkoderna innan kalibreringen var 231 + 233.
Efter att ha försökt kalibrera flera gånger och felkod 511 kommer fram så har jag konstant värme på vänster sida och konstant kyla på höger sida.

Innan bytet av spjällmotor så fungerade värmen/kylan, men jag kunde inte välja vilket utblås luften skulle komma genom, utan det var bara rakt mot mig, alltså inte mot rutan eller golvet.

Någon som har tips på vad jag ska göra eller som eventuellt har möjlighet att hjälpa mig?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kalibrering ECC volvo 850 -93
InläggPostat: fre sep 04, 2015 7:36 am 
Offline
Forumsansvarig

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:21 pm
Inlägg: 7923
Ort: Båstad/Västra Karup
5-1-1 sätter den ju ifall den inte kan eller på annat sätt hindrats från att justera motorernas ändläge.
Kan du höra ifall alla motorerna jobbar?
Det är vanligt att axeln till motorn strax till vänster innanför handskfacket spricker och då kan den dels inte justera in ändläge och dels så kan den ju inte reglera luften som den ska. Detta kan göra att en kalibrering inte kan slutföras.

Vi är ju inte vansinnigt långt ifrån varandra, så vi kunde ju träffats och kika på det en dag!

_________________
Bild
http://www.volvoturbo.net


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kalibrering ECC volvo 850 -93
InläggPostat: lör sep 05, 2015 7:37 pm 
Offline

Blev medlem: tis sep 01, 2015 8:14 am
Inlägg: 8
Ort: Helsingborg
Hilmer skrev:
Kan du höra ifall alla motorerna jobbar?


Nja, det lilla motorerna jobbar är knappt hörbart.
Just nu fungerar det inte att ändra vart luften ska komma, så motorerna är tysta :(

Borde väl gå att testa om dom fungerar genom att mata dom med 12 volt direkt från batteriet?

Hilmer skrev:
Vi är ju inte vansinnigt långt ifrån varandra, så vi kunde ju träffats och kika på det en dag!


Hade varit kanon om det hade gått.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kalibrering ECC volvo 850 -93
InläggPostat: lör sep 05, 2015 8:34 pm 
Offline
Forumsansvarig

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:21 pm
Inlägg: 7923
Ort: Båstad/Västra Karup
Att tvångsmata dom hade jag nog varit lite försiktig med!

Hade det passat i morgon?
Bäst för min del är ju om du kom hit, så slipper jag fylla bilen med verktyg och reservdelar osv;)
Du når mig på 070-0459603 Jag är uppe tidigt!

_________________
Bild
http://www.volvoturbo.net


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kalibrering ECC volvo 850 -93
InläggPostat: lör sep 05, 2015 11:41 pm 
Offline

Blev medlem: tis sep 01, 2015 8:14 am
Inlägg: 8
Ort: Helsingborg
Fungerar kanonbra.
Ska ändå till Ängelholm med laget imorgon.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kalibrering ECC volvo 850 -93
InläggPostat: mån sep 07, 2015 8:18 am 
Offline

Blev medlem: tis sep 01, 2015 8:14 am
Inlägg: 8
Ort: Helsingborg
Efter ett långt besök hos Hilmer och en massa skruvande, se guiden viewtopic.php?f=13&t=4612 samt byte av 2 spjällmotorer och en ECC enhet så fick vi ordning på det mesta.
Felkod 233 finns fortfarande kvar, men det gick att kalibrera systemet.
Märke dock att nu startar inte fläkten när man kör med AC´n (vredet/knapparna ställda på auto).
Hoppas att det rättar till sig, annars får man ge sig på det igen.
Huvudsaken är att jag får luft mot framrutan nu när det börjar bli höst.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kalibrering ECC volvo 850 -93
InläggPostat: mån sep 07, 2015 9:08 am 
Offline
Forumsansvarig

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:21 pm
Inlägg: 7923
Ort: Båstad/Västra Karup
Har klurat lite i ämnet, och här nedan finner du bilder på vilken spjällmotor som är till vad och även en lista på att göra för att plocka ur eventuella felkoder.
Felkod 2-3-3 är ju golv/defroster och det är motorn på höger sida som vi bytte, antingen är det även fel på motorn vi monterade eller så är det fel någonstans på kablaget.

Nederst hittar du en manual från vida hur man ska göra för att köra en kontrollfunktion 4, dvs kalibrering.

Bild
Bild

Bild

________________________________________________

Självjustering av spjällmotorers ändlägen, (ECC)
Inställningar innan aktivering

*Tändning av.

*Fläktreglaget i manuellt läge, halvt pådrag.

*Recirkulation på.

*Höger och vänster temperaturreglage inställda på 22°.

*A/C-vred i läge AUTO


Aktivera kontrollfunktion 4

*Tändning på.

*Aktivera kontrollfunktion 4 för självjustering av ändlägen. (4 tryck + 9-9-9)

*Vänta ca 10 sekunder för att värmefläkten skall starta.

*Slå av tändning för att lämna kontrollfunktion 4.

*Tändning på.

*Kör bilen under några minuter på en hastighet över 30km/h. Styrenheten kommer under körningen att utföra självjustering.

*Stanna bilen men lämna tändningen på i minst 2 minuter så att styrenheten får möjlighet att lagra alla värden.

*Tändning av.

*Tändning på.

*Avläs eventuella felkoder.

*Radera felkoder.

*Tändning av.

_________________
Bild
http://www.volvoturbo.net


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kalibrering ECC volvo 850 -93
InläggPostat: mån sep 21, 2015 8:33 pm 
Offline
Forumsansvarig

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:21 pm
Inlägg: 7923
Ort: Båstad/Västra Karup
Hur har det gått??

_________________
Bild
http://www.volvoturbo.net


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kalibrering ECC volvo 850 -93
InläggPostat: mån sep 28, 2015 8:35 pm 
Offline

Blev medlem: tis sep 01, 2015 8:14 am
Inlägg: 8
Ort: Helsingborg
Hilmer skrev:
Hur har det gått??


Har inte hunnit kolla det än, men fått reda på att om man byter ut ECC enheten på en 92-93:a till en nyare enhet så måste man dra en ny kabel för D+ annars startar inte fläkten (tolkar det som AC´n).
Man ska skarva in den i en kontakt vid vänster A-stolpe, vidare till fläkten och sen till ECC´n.
Kommer lägga ut detaljerad information.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kalibrering ECC volvo 850 -93
InläggPostat: ons sep 30, 2015 5:57 pm 
Offline

Blev medlem: tis sep 01, 2015 8:14 am
Inlägg: 8
Ort: Helsingborg
Så, nu har jag fått koll på vad och hur allt ska fixas :)
Enligt Vadis/Vida så ska följande göras, se de 3 bilderna nedan (antar att de är okej att dela då jag har fått det från Volvo).
Bild

Bild

Bild

Eftersom ingen på Volvo kunde säga var kontakterna skulle finnas i bilen och vilka stift som ska användas blev det en vända till skroten. Letade upp kontakterna och vart kablarna gick.

Bild

Den blåa kontakten heter enligt Volvo 24/1 och sitter i en av de stora kopplingarna vid reläerna under ratten (undersidan av säkringsboxen).
Från den går 2 röd/vita kablar och det är den som går till den svarta kontakten som vi ska använda, som heter 24/11.
Kabeln går förresten upp via vänster A-stolpe och följer kabelstammen under vindrutan och sedan ner längs höger A-stolpe.
Den svarta kontakten sitter på fläkten bakom handskfacket.
Sen fortsätter den röd/vita kabeln till den gröna kontakten som ska in i Ecc´n, som heter 4/30.

Den andra röd/vita kabeln som finns med på bilden med gul kontakt i andra änden följer samma kabelstam som den första kabeln, men den gula kontakten sitter fast under askkoppen/myntfacket och mot växelspaken, bredvid de andra kontakterna som går till elhissarna och övrig elektrisk utrustning i mittenfacket.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kalibrering ECC volvo 850 -93
InläggPostat: ons sep 30, 2015 6:26 pm 
Offline
Forumsansvarig

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:21 pm
Inlägg: 7923
Ort: Båstad/Västra Karup
Intressant! Kanske därför som det inte gick att kalibrera fullt ut då!?

_________________
Bild
http://www.volvoturbo.net


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kalibrering ECC volvo 850 -93
InläggPostat: ons jun 01, 2016 4:47 pm 
Offline

Blev medlem: tis sep 01, 2015 8:14 am
Inlägg: 8
Ort: Helsingborg
Tänkte jag skulle uppdatera lite...

Då Volvo inte visste vilken kontakt som var kontaktstycke 24/1 så var jag på skroten och plockade ur kabel och allt från en 95:a, se tidigare inlägg.

Nu när jag skulle dra den nya kabeln på min bil så hittade jag inte den blåa kontakten som jag fick med mig från skroten.
Trångt och jäkligt som det är under ratten/upp mot säkringsdosan så bestämde jag mig för att ta bort hela instrumentbrädan och göra jobbet ordentligt.

En liten snabbguide på det:
Ta bort torkararmarna och plasten under.
Lossa vindrutetorkarmekanismen/motorn.
Skruva ur de 4 skruvarna som går genom torpedväggen.
Bild

I kupén lossar du följande:
Överdelen på instrumentbrädan, skruven som håller i instrumentpanelen på A-stolpen, facket under askkoppen och tar bort skruvarna som håller i instrumentpanelen, koppla loss bilstereo och ECC-panel, koppla ur den stora röda kontakten som sitter på undersidan av säkringsboxen.
Bild

Så, då börjar vi...
Kontaktstycke 24/1 är svart i min bil och sitter på samma kabelstam som den stora röda kontakten.
Bild

Jag valde kontakten som sitter kvar vid A-stolpen då position 12 var ledig där (istället för att kapa och skarva enligt Volvos guide)
Bild

Drog kabeln enligt konstens alla regler i befintlig kabelstam upp till rutan, över till höger sida och sen ner till kontaktstycke 24/11 (som sitter upphängd på kupéfläkten).
Bild

Kopplade in den där på stift 1.
Fortsatte med andra änden av kontaktstycke 24/11 och kopplade in kabeln på stift 1.
Bild

Drog sedan kabeln till ECC kontakten (grön) 4/30 och stift 25.
Bild

Nu startar fläkten som den ska, men nu vill inte min AC kompressor starta... Alltid ska det vara något :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kalibrering ECC volvo 850 -93
InläggPostat: lör jun 04, 2016 5:04 am 
Offline
Forumsansvarig

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:21 pm
Inlägg: 7923
Ort: Båstad/Västra Karup
Det blev ju ett rejält projekt detta!
Hoppas du får det att fungera nu då!

_________________
Bild
http://www.volvoturbo.net


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kalibrering ECC volvo 850 -93
InläggPostat: tis jun 07, 2016 5:09 pm 
Offline

Blev medlem: tis sep 01, 2015 8:14 am
Inlägg: 8
Ort: Helsingborg
Mer info angående ECC som jag gärna delar med mig av :)

Bild

Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kalibrering ECC volvo 850 -93
InläggPostat: mån jun 11, 2018 10:49 am 
Offline
NordicR
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån feb 09, 2004 7:24 am
Inlägg: 3635
Ort: Lövestad
Har själv lite problem nu.
HAr byggt om en T-5R från automat till manuell växellåda.
Har kvar automathärvan och bygla den som "alla" andra gjort.
Men nu vill inte kopressorn starta.
Vi har testat bygla tryckgivaren men startar inte ändå.
Sen har vi lagt plus dirket på tillslaget på kompressorn och då startar den som den ska.
Så tror att kanske kabeln till kompressorn kanske fått stryk, men hittar inte el schema så jag kan finna den i kontaktstycket under boxen.
Skulle vilja börja med o kontroll mäta kabeln innan jag gör några större jobb.

VI har även testat med annan ecc panel för att utesluta den.

Allt fungerade innan växellåds byte, allt är även nytt förra året så som kompressor och torkfilter.

Vet jag kunnat läsa mig till ska det inte finnas några problem med växelåds bytet.
Kablestammen till automat lådan är rensad på allt som enligt uppgifter jag fått inte ska behöva vara kvar.
Så inget ligger och kan ta tjuvström eller bli kortis i.

Så det finns inte mycket kvar under automatboxen.

Bilaga:
6.jpg
6.jpg [ 53.74 KiB | Visad 10 gånger ]

_________________
Snart är det vinter!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010