Volvoturbo.net

Skåneträffens gamla forum
Aktuellt datum och tid: tis jun 19, 2018 12:56 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Problem med kupéfläkt mm
InläggPostat: sön dec 16, 2012 11:20 pm 
Offline
Forumsansvarig

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:21 pm
Inlägg: 7923
Ort: Båstad/Västra Karup
Min fars 855GLT -95 har problem med kupéfläkten, ibland fungerar den som den ska och ibland inte alls. Är ECC som förövrigt fungerar som det ska förutom att AC:n är tom på gas.

Idag kikade jag lite på den eftersom fläkten stod stilla och han tyckte det var lite kallt att köra utan. Spelade ingen roll hur man sköt vredet, fläkten stod still.
Mätte sporadiskt på bl a direkt på kabeln till fläkten (utdragen) och där fanns runt 10.68V med tändningen avstängd (fläkten stod still alltså). När man slog på radioläget så sjönk det till ca 6.87V men fläkten stod fortfarande still.
Relät byttes utan någon skillnad.

Efter en stund började fläkten att snurra, på ett jämt och behagligt varvtal.
Efter några minuter så ökade hastigheten och till sist snurrade den med full hastighet, därefter kunde man reglera farten med vredet. Dock stod fläkten stilla då man slog på automatläget.
Fläkten snurrade på utan missljud, det var ju denna jag misstänkte först.
Gick även att reglera ner till ytterst få varv utan problem, hade fläkten varit på väg att ge upp borde den haft missljud och svårt att hålla lägre varv tycker man.

Vad kan vara fel? Kan det ha något med kylan att göra?
Den började ju fungera när den kom in i garaget (står ute annars) så man undrar ju.

Om effektmodulen spökar borde den väl inte gå alls, eller!?
Kan det vara själva panelen som spökar, ibland blinkar lamporna till ac och återcirkulationen?
Fläkten går inte ifall tändningen är av, detta har tydligen andra haft problem med.

Bilen drar dessutom tjuvström någonstans, samband!?

Jag har sökt efter information och läst en hel del men har trots detta inte blivit mycket hjälpt eftersom det inte riktigt liknar just våra problem/symptom.

Följande felkoder på ECC fann jag:

2-1-1 = Lägesgivare för spjällmotor på förarsida, avbrott eller kortslutning till spänning.
4-1-8 = Effektenheten saknar kontrollsignal.

Hur går man vidare nu, räcker det med att byta effektenheten eller det finns andra orsaker till att denna saknar kontrollsignal? Och varifrån kommer denna signal?

Vore ytterst tacksam för hjälp

_________________
Bild
http://www.volvoturbo.net


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010