Volvoturbo.net

Skåneträffens gamla forum
Aktuellt datum och tid: tor sep 20, 2018 7:40 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tjuvström. Eller nått annat.. :(
InläggPostat: mån jul 07, 2008 4:57 pm 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 14, 2006 9:25 pm
Inlägg: 1518
Ort: USA
Jag har märkt att batteriet i min 940 liksom laddar ur sig..

vad jag vet ska batteriet vara friskt..
Det fungerade jätte bra hela förra året och jag har haft det på underhålls laddning under vintern.

Men jag måste ändå kabla igång bilen om den har stått mer än 12 timmar..

Nu undrar jag om där finns något sätt att kolla om den tar tjuvström någonstans..

Tänkte att man kunde kanske kolla med en multimeter o mäta Ohm..

men min multimeter dog.. :(

Är detta ett bra sätt att kolla om den tar tjuvström?
Hur hade ni gjort?

Mvh Strock

_________________
http://www.garaget.org/strock
If it moves, try to race it,
if it doesen't move, try to eat it.


Senast redigerad av Strocken tis jul 22, 2008 1:36 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 07, 2008 5:23 pm 
Offline

Blev medlem: ons jan 11, 2006 2:08 pm
Inlägg: 568
Ort: Bassholma mellan Örkelljunga och Ängelholm
Du får mäta Amperen istället för att se om den tar sjuvström. slå om multimetern till Ampere o koppla in dig i serie på pluskabeln så ser du om den tjuvdrar.


Hur koppla du mätte ohm? du kan ha bränt säkringen inne i Multimetern.

När du mäter motstånd ska du ha det strömlöst




Mvh Andreas

_________________
************************


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 07, 2008 6:47 pm 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 14, 2006 9:25 pm
Inlägg: 1518
Ort: USA
Nilsson skrev:
Du får mäta Amperen istället för att se om den tar sjuvström. slå om multimetern till Ampere o koppla in dig i serie på pluskabeln så ser du om den tjuvdrar.


Hur koppla du mätte ohm? du kan ha bränt säkringen inne i Multimetern.

När du mäter motstånd ska du ha det strömlöst




Mvh Andreas


Det var flera år sen man använde den till mer än volt.
så jag har säkert gjort fel..
får iaf inte det till att funka med att läsa av Ampere..

Mvh Patrik

_________________
http://www.garaget.org/strock
If it moves, try to race it,
if it doesen't move, try to eat it.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 07, 2008 7:18 pm 
Offline

Blev medlem: ons jan 11, 2006 2:08 pm
Inlägg: 568
Ort: Bassholma mellan Örkelljunga och Ängelholm
Strocken skrev:
Nilsson skrev:
Du får mäta Amperen istället för att se om den tar sjuvström. slå om multimetern till Ampere o koppla in dig i serie på pluskabeln så ser du om den tjuvdrar.


Hur koppla du mätte ohm? du kan ha bränt säkringen inne i Multimetern.

När du mäter motstånd ska du ha det strömlöst




Mvh Andreas


Det var flera år sen man använde den till mer än volt.
så jag har säkert gjort fel..
får iaf inte det till att funka med att läsa av Ampere..

Mvh Patrik


Du brukar skulla flytta den ena sladden på multimetern när du ska mäta ampere. så brukar där stå Ampere i det hålet du ska sätta sladden i. sen är det bara o koppla in sig i serie.

vad är det för typ av multimeter du har? du har ingen bild på den?


Mvh Andreas

_________________
************************


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 07, 2008 7:27 pm 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 14, 2006 9:25 pm
Inlägg: 1518
Ort: USA
Har ingen bild på den..

Men den har 3 hål till sladdarna nere vid och ett vred för att välja vad man vill mäta..

Finns dock endast 10A att välja..
annars är där Ohm Volt o typ tändningen på bilen eller nått..4-6-8 cyl.

Jag vet inte om jag fattar vad du menar med att koppla i serie..

Mvh Strock

_________________
http://www.garaget.org/strock
If it moves, try to race it,
if it doesen't move, try to eat it.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 08, 2008 5:51 pm 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jul 22, 2004 6:40 pm
Inlägg: 2260
Ort: Staffanstorp
du får lossa en av polerna från batteriet och en hålla en av sladdarna från multimetern mot polen och andra mot sladden som ska sitta på polen

_________________
Säljer svarta däck. Kan även ordna med vit sida.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 09, 2008 3:26 pm 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 14, 2006 9:25 pm
Inlägg: 1518
Ort: USA
Liket skrev:
du får lossa en av polerna från batteriet och en hålla en av sladdarna från multimetern mot polen och andra mot sladden som ska sitta på polen


AHA!!! då ska jag testa detta..
Hur många Amprere ska det vara när bara klockan är igång??
eller när bilen är avstängd så att säga..

Mvh

_________________
http://www.garaget.org/strock
If it moves, try to race it,
if it doesen't move, try to eat it.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 09, 2008 3:38 pm 
Offline

Blev medlem: tor mar 08, 2007 9:12 pm
Inlägg: 153
du ska volt mäta.. det ska bara handla om några milivolt.. Tror att hela som klocka ska ta en halv volt. Har du mer så får du plocka säkringarna en ocn en. när den sjunker så får du kolla vad som drar

Edit: Är det på 940:in?. Är det det så kolla lamporna i dörrklädslen och handsfack lampan.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 09, 2008 4:36 pm 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 19, 2004 1:30 am
Inlägg: 179
Ort: Trelleborg
Har du provat om batteriet laddas ur när det inte är inkopplat?
Annars får du göra som liket säger och ha multimetern inställd på att mäta
likström och då ska du ha den ena sladden från multimetern i hålet märkt
10A. Om den inte visar något då så har du nog lyckats bränna säkringen i
instrumentet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 22, 2008 1:43 pm 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 14, 2006 9:25 pm
Inlägg: 1518
Ort: USA
BoB skrev:
Har du provat om batteriet laddas ur när det inte är inkopplat?
Annars får du göra som liket säger och ha multimetern inställd på att mäta
likström och då ska du ha den ena sladden från multimetern i hålet märkt
10A. Om den inte visar något då så har du nog lyckats bränna säkringen i
instrumentet.


Ok.. ja jag har testat allt detta nu..
bytade desutom batteri..

Tog batteriet från min 740 som jag kör med varje dag..
den startar inte helt enkelt.. klickar inte änns från startmotorn..
har kollat så där kommer fram ström till startmotorn..
kommer fram ca 13V på den lilal kabeln kommer det fram 13 när tändningen är till.. har dock inte kollat hur många Ampere det kommer fram.. får kanske flytta fram batteriet igen.. :(

någon som har någon fundering på vad det kan vara som spökar??
som sagt så startar den när man kablar igång den..
men stereon o alla lampor o så funkar..

kan det vara att kabeln som går fram inte klarar att leverera den ström som den behöver? och att den då behöver en extra liten kick från t.ex ett extra batteri??

Ska köpa ett nytt batteri imorrn så att jag har ett helt fräsht..
men tips på vad det kan vara är jätte välkomna..

Mvh Patrik

_________________
http://www.garaget.org/strock
If it moves, try to race it,
if it doesen't move, try to eat it.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 22, 2008 5:51 pm 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 19, 2004 1:30 am
Inlägg: 179
Ort: Trelleborg
Du kan inte visa lite bilder på hur batteriet och startmotorn är kopplade?
Försök inte att mäta ström när du ska starta bilen för då skickar du
multimetern. Prova att mäta spänningen på den tjocka kabeln på startmotorn
när du försöker starta den.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 22, 2008 6:23 pm 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 14, 2006 9:25 pm
Inlägg: 1518
Ort: USA
BoB skrev:
Du kan inte visa lite bilder på hur batteriet och startmotorn är kopplade?
Försök inte att mäta ström när du ska starta bilen för då skickar du
multimetern. Prova att mäta spänningen på den tjocka kabeln på startmotorn
när du försöker starta den.


ok..
Ja nä strömmen vågar jag inte mäta när jag ska starta..

Men så bara kolla spänningen frame på den tjocka kabeln när jag ska starta..?
För när jag mäter på den annars är där ca 13V..
Så jag misstänker att batteriet är direkt kopplat till startmotorn..
Var är det den ska få signalen att börja snurra?

Mvh Patrik

_________________
http://www.garaget.org/strock
If it moves, try to race it,
if it doesen't move, try to eat it.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 22, 2008 11:11 pm 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 19, 2004 1:30 am
Inlägg: 179
Ort: Trelleborg
Den lilla tunna kabeln ger solenoiden ström som styr när startmotorn ska gå
runt. Mät spänningen på matningen till startmotorn när du försöker starta
ner mot 10-11v har jag för mig är acceptabelt när startmotorn går. Om den
inte går runt och du har låg spänning så är spänningsfallet i kabeln till
startmotorn för stort.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 23, 2008 10:03 am 
Offline

Blev medlem: ons okt 25, 2006 6:20 pm
Inlägg: 1410
Ort: Sollentuna/Rimbo
Ok, Strocken jag skall hjälpa dig med detta eftersom jag har haft detta
problem ett antal gånger och andra också som jag hjälpt. Lättast är att ta
bort instrumentets två skruvar.
Din bil kan ha haft ett larm eller någon startspärr. Hur som helst så får
startmotorn för lite ström så att den inte orkar slå på. Ibland får man dock lite ström.
Ta den instrumentet och leta upp den rosa kabeln på tändlåset.
Leta också reda på kabeln som går direkt till startmotorn. Klipp av dessa
och koppla ihop dem. Tänk på att använda de rätta avklippta ändarna bara.
Detta tips är 100% klockrent och fungerar alltid!

_________________
Mvh Duvan - Still going strong!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 01, 2008 1:33 pm 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 14, 2006 9:25 pm
Inlägg: 1518
Ort: USA
Har nu varit ute och kollat vad som kunde vara felet.
Kopplade min multimeter till den tjocka kabeln på startmotorn o mätte spänningen 12,64V på läge I o II på tändningen läge III 12,57V..

Jag lackade ur o kablade den samtidigt som jag var uppkopplad med mät intrumentet 14 nått volt o då startade den..

Ja just d..

Har hela tiden kört på ett batteri på 60Ah
Det jag satte i nu ligger på 62Ah

Borde inte d senare vara marginellt lite starkare?

Vill ju helst inte börja rota i tändningslåset, det borde ju inte behövasdå den funkade förra året.

Mvh Patrik

_________________
http://www.garaget.org/strock
If it moves, try to race it,
if it doesen't move, try to eat it.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010