Volvoturbo.net

Skåneträffens gamla forum
Aktuellt datum och tid: tor sep 20, 2018 7:38 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 266 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Hilmers Hus-tråd *Portfönster*
InläggPostat: tor okt 02, 2014 9:41 pm 
Forumsansvarig

Liten uppdatering nu då eftersom man blev påmind om hustrådarna ;)
Har dock inga bilder för stunden, får återkomma med det senare.

Vår Tuja-häck har tagit sig bra, de va väl runt 65-75cm när vi planterade dom och nu i sommar så klippte jag för första gången. Man ska ju inte klippa en Tuja i höjd förrän dom är i den höjd man vill ha sägs det, och sidorna har jag bara sporadiskt klippt lite tidigare.
Så nu är dom 200cm höga, kapade 50-100cm beroende på hur dom växt, så dom har växt ordentligt :)
Nu blir det ju lite finlir framöver för att forma den mera.

Vi hade en liten sandlåda på baksidan med lock, tyckte den var lite liten och dessutom på fel sida av huset så jag byggde en ny sandlåda på framsidan. Den gamla på baksidan demonterade jag locket på och fyllde med jord istället och planterade våra rabarber i istället, så har man nytta av lådan i alla fall ;)

På framsidan har det dessutom blivit nån typ av klätterställning, inte helt genomtänkt eller planerad och absolut inte färdig, men Oskar mfl har haft mycket skoj i den ändå!
Lastpallar, lite reglar och vattenfast plyfa blev en klätterställning med rutschkana, dessutom utrustad med stol och ratt för att kunna simulera bilåkning 8) :lol:

I garaget blev det en ny garageportsöppnare, den gamla fungerade ju men var avsedd för vipport så den var lite kort och öppnade inte den nya porten helt. Men nu öppnas det fullt och man slipper böja sig när man går via porten :mrgreen:

InläggPostat: tor okt 02, 2014 10:33 pm 
NordicR
Användarvisningsbild

Inte ens med "nytt" hus är man sysslo-lös

InläggPostat: fre okt 03, 2014 11:45 am 
Forumsansvarig

Nä knappast! Det finns alltid nåt att hitta på:)

InläggPostat: ons okt 15, 2014 10:11 pm 
Forumsansvarig

Händer inte så mycket som kräver uppdateringar, men vi har flyttat runt bland rummen igen.
Oskar växer och kräver mer och mer yta, så nu har han fått byta rum för andra gången, så tredje rummet på lika många år. Men nu har han fått det största sovrummet i alla fall så nu bör han väl vara nöjd :)

Dessutom så ville jag ha tillbaks till mellanrummet, jag är ju känslig för jordstrålning (curry-linjer och vattenådror osv) så jag gör ju vad jag kan för att komma undan dessa linjer genom att flytta sängen och lägga ut kopparslingor osv osv.
Nu efter att haft en nedåtgående trend sista året med värken nu när vi var tillbaks i gamla rummet så ville jag tillbaks till mellanrummet för och se om jag kan få allt att vända igen.
Lite rörigt, men ska försöka förtydliga det så gott jag kan!

Ett år efter vi flyttade in i huset så brast det för mig med värken, jag rasade ihop och blev sjukskriven och åt massor av tabletter osv.
Då sov vi i det stora sovrummet.

Under min rehabilitering så flyttade jag in i gästrummet (dvs mellanrummet) och jag tog mig sakta tillbaks.
När Oskar kom med i bilden så flyttade vi sovrummet till mellanrummet för att Oskar skulle få det lilla rummet, det stora rummet blev kontor/hobbyrum. Och allt flöt på och jag var tillbaks på jobbet, om än med andra arbetsuppgifter.

Oskars rum blev för litet och han fick flytta in i mellanrummet istället och vi var tillbaks i det stora sovrummet igen.
Nu efter ett år i det rummet så ser jag en nedåtgående trend som jag inte riktigt kan greppa.

Så min förhoppning nu när vi är tillbaks i mellanrummet är att jag ska kunna komma från de negativa linjerna och istället komma åt det som är positivt för mig och att jag ska kunna vända på den pågående trenden och kunna vända tillbaks till där jag var för drygt ett år sen.

Läst igenom texten massor av gånger nu men vet fortfarande inte om det är begripligt för er andra, ärligt talat så vet jag inte hur jag annars skulle kunna förklara det bättre. Samtidigt så har jag skrivit för mycket för att bara radera det så det får stå kvar nu. Får läsa igenom det i morgon igen när jag är lite piggare ;)

Svarar givetvis på frågor!

InläggPostat: ons okt 15, 2014 10:45 pm 
NordicR
Användarvisningsbild

Har alltid undrat hur mycket man på värkas av jordens dragningskraft.
Helt klart intressant men ändå rörigt.

InläggPostat: tor okt 16, 2014 6:54 pm 
Forumsansvarig

Jo det är väl lite rörigt förklarat, men det finns massor på nätet om man är intresserad:)
Men man ska läsa det med förstånd, för det finns alltid sidor/människor som försöker göra sken av att det är mer komplicerat än det är, eller så vill dom inte erkänna att sådant finns alls...

Jag kom i kontakt med en man som kunde läsa linjerna, han tog ut vatten med klädgalge osv och intresset väcktes, det visade sig sen att jag själv kunde mäta jordstrålning men också insåg att jag var väldigt känslig för dess negativa inverkan på kroppen.
När jag var säker på min mätning så gick jag igenom de hus vi tidigare bott i och kunde konstatera att jag alltid lyckats placera sängen på ett kors av curry-linjer, dessutom var det ofta som det även fanns en vattenåder i närheten.

Framför allt under tonåren och framåt haft problem med ryggen och fått gå till kiropraktiker med jämna mellanrum för att få bort låsningar. Sen jag lärde mig mäta jordstrålning och sedan gjort vad jag kunnat för att undvika dom negativa linjerna så har jag inte besökt kotknackare alls.
Min huvudvärk som jag hade under min uppväxt misstänker jag också komma ifrån att jag legat på fel ställe.
Det var ingen som kunde komma med någon vettig förklaring och som vanligt så viftades det bort som växtvärk osv.
Även huvudvärken blev bättre sen jag flyttade mig från linjerna, denna har ju dessvärre återkommit med råge sen olyckan men det är ju en annan femma.

Som det är nu så kan jag ju känna direkt i kroppen om man befinner sig på en plats med kraftig jordstrålning, är det en negativ strålning så är känns det som "myrkryp" i hela kroppen (eller åtminstone i de delar som är närmst linjerna) och jag får nån sorts oroskänsla/obehagskänsla.
Jag kan även få "myrkryp" av positiv strålning, men det känns lite annorlunda då.
Det går ju överhuvudtaget inte att beskriva hur det känns för någon som inte själv upplevt det, ja ungefär som när man försöker förklara sin värk för nån som inte ens tar en magnecyl vid förkylning...

Nu efter ett par nätter på nya stället så känns det som om nånting är på gång, kan inte förklara detta heller men det känns att förändring är i antågande. Så det är bara att hoppas på att det är positivt ;)

InläggPostat: tor okt 16, 2014 8:54 pm 
NordicR
Användarvisningsbild

Tycker sådant är mycket intressant.
Jag har en moster som alltid sen hon var liten varit duktig på att leta underjordiska vatten dra med Y.klyka av trä eller vad man nu säger.
Så för 8-10 år sedan var det en gubbe som skojade med mig o tyckte jag skulle testa och på någotvis hetade jag flera han själv var förvånad över vad jag fann.
Han hade hållt på många år själv och hjälpt bönder förr.

InläggPostat: tor okt 16, 2014 9:08 pm 
Forumsansvarig

Visst är det intressant, speciellt om man själv kan mäta eller påverkas av linjerna.
Man kan ju vara olika känslig för linjerna, Lotta t ex känner inte av det alls medans det räcker att jag sätter mig fel så känner jag att det börjar krypa i kroppen.

Har du testat med pekare och pendel eller bara träklyka?

Jag kan ju även mäta med pendel, den är till stor hjälp när man vill veta mer ingående.
Jag kan ju även "spå" en del med pendeln, man får bli "vän" med pendeln och ställa frågor, många svar visar sig vara rätt. Men jag är väldigt försiktig med sådant, ställer inga frågor om mig själv eller närmsta familj åtminstone.
Min svägerska har fått mig att pendla för henne flera gånger, både om jobbkarriär och privat och där har det visats sig vara 10/10 rätt.

Så det finns mycket att upptäcka om man har intresse för det :)

Edit: Bara måste säga det att jag kan inte mäta med varken träklyka eller galgar, vilket på sitt vis är lite skumt.

InläggPostat: tor okt 16, 2014 10:23 pm 
NordicR
Användarvisningsbild

Har bara testat klyka och dte var grymt när den vreds neråt så den höll på att gå i bitar när jag försökta hålla i mot.

InläggPostat: fre okt 17, 2014 12:44 am 
Forumsansvarig

Hehe! Jo det är grymt häftigt när man ser på, killen som lärde upp mig fick riktiga skador på händerna om man försökte hålla emot.
Att förklara det däremot, ja det är mindre häftigt... ;)

InläggPostat: tor jun 04, 2015 5:16 pm 
Forumsansvarig

Idag blev det ett ordentligt ryck i trädgården, grävt runt alla fruktträden och lagt täckbark.
Klippt gräset och lukat en del runt hörnen.
Lagt till en rad med plattor uppe vid växthuset, det är precis vid slänten så det var lite trixigt att klippa innan utan att begrava knivarna i marken, och det vill man ju inte nu när man fått ny knivtallrik på klippon ;)

InläggPostat: tor jun 04, 2015 5:25 pm 
NordicR
Användarvisningsbild

Ibland bara måste man göra ett ryck

InläggPostat: fre jun 05, 2015 11:37 pm 
Forumsansvarig

Visst är det så! Speciellt nu efter vintern så finns det ju en hel del att hitta på! :)
Idag har jag kört med trimmer längst alla kanter, och sedan har jag putsat alla fönsterna!
På fönsterna i garaget så har jag nu testat att lägga på en glasbehandling, får se om dom håller sig fräscha längre!
Faller det väl ut så blir det till att lägga på fönsterna på huset också!
Köpte Biltemas och har lagt på bilarna, där fungerar det ypperligt åtminstone! :)
(Är smuts och vattenavvisande!)

InläggPostat: mån sep 21, 2015 1:16 pm 
Forumsansvarig

Igår hämtade jag hem ett bord och 8st stolar, hittade en annons på facebook och hämtade några timmar senare! :)
Skinnet på stolarna är lite slitet på sina ställen, men bara ekbordet är ju värt en hel del!
Det gamla borden var för 6 personer, så detta är ju lite större!

Bild
Bild

InläggPostat: mån sep 21, 2015 10:42 pm 
NordicR
Användarvisningsbild

Ser stadigt o bra ut, alltid trevligt med stort bord.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 266 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]