Volvoturbo.net

Skåneträffens gamla forum
Aktuellt datum och tid: tor sep 20, 2018 7:39 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 283 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 15, 16, 17, 18, 19
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Projekt dolly
InläggPostat: sön mar 18, 2018 8:15 pm 
Forumsansvarig

Då var det dags för en tur till skroten igen, nu var det så länge sen sist att det tog en stund att bara få fram dollyn som hamnat allra längst in, men det var ju hur bra väder som helst idag så det var bara skönt att vara ute lite! :)
Fick även ett fullt lass på släpet med skit till återvinningen, det var också länge sen det gjordes så man har ju lyckats samla på sig en del mög!

Bild
Bild

InläggPostat: mån mar 19, 2018 3:10 pm 
Forumsansvarig

Ja då var även denna bil lämnad till skrot!
Nu går jag och funderar lite på hur jag ska göra för jag är inte riktigt nöjd med dollyn som den är nu, så frågan är ju om man ska ändra denna eller bygga nytt!?
Grimman är ju som bekant inte centrerad mot hjulnaven och det finns ju en baktanke med detta, det är ju för att om eller när man skulle byta hjulnaven så kommer hjulen längre fram och mitt för axeln och då även grimman.
Och detta är ju egentligen det största problemet, att grimman sitter så långt fram för detta innebär nu att svängradien blir ju väldigt snäv eftersom grimman vrider sig framför dollyhjulen så är det ju lätt att dessa tar i den bogserade bilen, samtidigt är det ju bra att ha tyngden framför axeln.
Skulle också vilja vinkla grimman lite bakåt, den är inte i våg när dollyn är tillkopplad.
Skulle jag vilja göra nya ramper, i metall så klart och som man skjuter på i sidled istället för att bara haka på dem som jag gör nu, väldigt lätt (och fruktansvärt irriterande) att ramperna lyfter precis när bilen börjar rulle upp.
Jag skulle också vilja krympa grimman lite då hjulen går alldeles för djupt i den som det är nu.
Ja så bör jag ju göra nåt med vinschen också, den måste gå att vrida så som ni har på eran, det blir för snävt att ha den alldeles rak när bilen börjar komma upp en bit på ramperna då dragöglan sitter till höger på bilarna.
Och dragstången är lite granna för lång, så det är mycket som jag skulle vilja ha annorlunda, får väl se hur jag gör... :? :? :?

InläggPostat: tor mar 22, 2018 11:32 pm 
NordicR
Användarvisningsbild

Ja du vi har snackat om att testa o sälja för att bygga nytt vi med.
Inte mycket vi vill ändra men lite smått här och där.
Det stora skulle vara att sänka hela "balken" alltså sätta hjulnaven högre upp så att lasthöjden krymper.
Finns en del på grimma också som skulle ändras, just att höja dne lite så avståndet mellan grimman o balken blir lite större för som det är nu så kör man 14" hjul går de så djupt i grimman att de tar i balken.
Samtidigt som 17"hjul går inte ner så djupt i grimman.
Jag klurade på rör att lägga i grimman för att få lite valmöjlighet.

Mne jag tror på försäljning och nybygge.

InläggPostat: fre mar 23, 2018 10:32 am 
Forumsansvarig

Jag skulle också vilja ha ner lasthöjden, men samtidigt så blir ju då dollyn väldigt låg och då kan man få helt andra problem.
Funderade på att bygga om grimman så istället för att ha att hjulen går ner mellan rören så har man en "ståplatta", dvs hjulet står på en plåt och kan inte komma längre ner och istället ha en rejäl klack framtill som man kan spänna fast hjulet mot.
På så sätt man man få ner höjden lite grann utan att man skapar andra problem som att hjulen går igenom grimman och fastnar på axeln, det innebär också att det blir lättare att lasta och lossa om man slipper att den går ner i grimman.
På min där grimmans storlek är en bra mycket större än er så är det i princip helt omöjligt att lasta av själv om inte bilen i sig går att köra med, samtidigt så står den ju säkert när den väl är på plats på dollyn.

En dolly utan vändskiva är ju det som kan bli lägst, och kanske hade det räckt att bygga en sådan, det är ju som regel ändå mestadels skrotbilar man kör och då gör det ju inget att det tvingar lite i bussningar osv.

Ett annat alternativ som jag grunnat länge på är att bygga en sk towbar som framför allt är poppis i USA, dvs en triangulär dragstång som man fäster i fronten på den bogserade bilen.
Borde inte vara så konstigt att bygga en sådan som man enkelt kunde fästa och sedan dra till skrot med, dessutom så har jag läst mig till att till skillnad mot en vanlig bogsering med lina eller stång så räknas här bilen som ett efterfordon precis som dollyn gör, det innebär ju att bilen inte heller här behöver vara i trafik som de måste vara vid en vanlig bogsering.

Edit: Verkar som om jag hade fel angående att det går som efterfordon med tow bar.

InläggPostat: fre jun 29, 2018 7:49 pm 
Forumsansvarig

Idag är det en riktig skitdag! Förutom allt annat skit som hänt idag så lyckades jag även köra sönder dollyn...
Efter en hastig inbromsning (för att folk kör som krattor) så vek sig dollyn mellan axel och draget eller hur man ska säga, bommen lutade rejält framåt och det var bara någon centimeter i markfrigång, lyckades dock med nöd och näppe ta mig hem.
Väl hemma så skulle jag köra av bilen, då drog bommen snett och bilen drog den med sig så axel till vändskivan (egentligen hela vändskivan) kröktes bakåt, ser just nu inte allt för rolig ut att försöka fixa...

InläggPostat: lör jun 30, 2018 12:28 pm 
NordicR
Användarvisningsbild

Låter inte alls roligt.
Micke "tappa" hela skärmen på vårna för ett tag sedan med belysning o allt.
Troligvis gammal skada sen jag jag lånade ut den och fick skärne sönder körd, då slets ju bultarna av.

Men det är så tråkigt o laga grejer.

InläggPostat: sön jul 01, 2018 7:59 pm 
Forumsansvarig

Har börjat på att fixa dollyn idag, har bytt tappen till vändskivan, fick skära upp balken för att få loss den och sätta dit en ny.
Har även svetsat på förstärkningar på båda sidor som grimman ligger på och därmed blir stabilare.
Axel/drag kvar att göra, vet dock inte riktigt hur jag ska lösa det än.
Just nu har jag med råge passerat "bäst före" så nu blir det ryggläge i soffan...

InläggPostat: mån jul 02, 2018 6:19 pm 
Forumsansvarig

Fortsatt på dollyn idag.
Skar upp balken för att kunna byta ut tappen till bommen, som synes så har den fått sig en ordentlig pärla.
Vid anslutningen mellan axel och drag så har jag flyttat in draget en knapp decimeter mot axeln för att inte få samma brytning som tidigare. Mer eller mindre helsvetsat det, och sedan svetsat förstärkningar kring detta.
Har dessutom svetsat dit förstärkning till bommen som extra stöd för denna.
Bommen i sig har också blivit lite deformerad/böjd, men det låter jag vara för denna gång.
Så nu hoppas jag det ska hålla!

Bild
Bild

InläggPostat: fre jul 06, 2018 7:22 pm 
Forumsansvarig

Efter "renoveringen" så gick idag första bilen till skrot och allt gick bra, ja förutom att jag bände sönder fästena till skärmarna igen...
Måste finna en ny lösningen på skärmar/ljus för det går ju inte att man tvingas lägga tid på att rikta in eller svetsa skärmstagen efter varje körning.
Just nu lutar det åt att jag river av allt och bara kör när det är ljust ute, ljus har man ju via ljusrampen så det blir ju inte helt utan ljus.

InläggPostat: fre jul 06, 2018 11:10 pm 
NordicR
Användarvisningsbild

Förutom att jag gillar belysning på skärmarn för det syns så bra hur bred man är så har jag varit inne på fäste till ljusrampen på dollyn bara.
Just så man kör med rampen på dollyn vid tomt och på bilen bak när den är lastad.

Vi funderar också på bättre lösning efter en blev tappad och de sitter grymt ivägen när man ska spänna bilen.

InläggPostat: lör jul 07, 2018 3:38 am 
Forumsansvarig

Ja dom är verkligen i vägen hur man än gör, på min är det nog något värre för dels är min dolly smalare än er och dels så ligger ju bommen framför axeln på min vilket gör att det blir väldigt snävt i svängarna eftersom det ledar så långt fram.
Jag tänkte mig att svetsa på antingen krokar eller en gängad stång på bommen som man lätt kan hänga dit ljusrampen där när man kör utan last.
En annan idé är att man tog ljusen jag har på skärmarna nu och monterade endast dessa på på ett spröt som man kan fästa lite längre fram på dollyn vid behov t ex ifall man måste köra i mörker, för det är väldigt bra att ha sidomarkeringsljus eftersom dollyn är så pass mycket bredare än bilen.
Får klura lite mer på detta, för att ha det som det är nu är inget alternativ för mig längre.

InläggPostat: lör jul 07, 2018 6:48 pm 
Forumsansvarig

Idag åkte skärmarna av, trött på allt stök kring dem och dessutom hade det blivit rejält tight nu när S80in skulle upp på dollyn då den är bredare än 850/X70.
Jag borrade också ett hål rakt genom bommen och ett av de nya stöden, i med en lång bult och på med en sprint sen ligger bommen kvar där den ska och man slipper kludda med spännband varje gång man kör tomt.
Dessutom blev det ju bra mycket stabilare att lasta då bommen har haft en tendens att vrida sig lite vid lastning och då är det inte så kul, när bilen är lastad så rycker man bulten så allt kan vrida sig när man kör.
Måste också komma ihåg att svetsa fast veven till vinschen vid tillfälle, sjukt irriterande när den lossnar hela tiden, speciellt när man tar i som bäst för att få upp bilen...

S80 lastad och klar för hädanfärd på måndag, eller i alla fall i nästa vecka beroende på om man åker på jobb eller inte.
På den vita 854an har jag påbörjat demontering av sådant som är bra att spara på, så kanske åker den också i veckan, vem vet!

Bild

InläggPostat: mån jul 09, 2018 11:22 am 
Forumsansvarig

Full rulle nu på morgonen, först iväg med S80in och sedan hem och lastade 854an, tog det sista på den och körde även denna till skrot. Så nu börjar jag återta gårdsplanen! :)

Glömde bort den fina sprinten jag har gjort för att låsa bommen när jag hade lastat den vita, det vred sig jäkligt skumt när jag svängde ut från gården och bilen höll på att vrida sig ur bommen, förstår inte hur folk kan köra utan vändskiva!??
Nu gick det ju bra denna gång, men får nog komma på något som gör att man inte glömmer bort den fler gånger...

Och vilken skillnad det var på svängradie när man fick bort skärmarna!! :o :shock:
Så skärmarna kommer nog inte på plats igen är jag rädd, frågan är bara hur man då ska göra med ljuset?
Det är ju mest för ens egna säkerhets skull som man vill ha ljus, är dollyn byggd innan 2005 så behövs där inget ljus, men hur ska dom ta reda på när dollyn byggdes!?

Bild
Bild

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 283 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 15, 16, 17, 18, 19

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]