Volvoturbo.net

Skåneträffens gamla forum
Aktuellt datum och tid: tor aug 16, 2018 11:18 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 166 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 8, 9, 10, 11, 12  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Projekt trädgårdsfordon/lekfordon
InläggPostat: mån okt 09, 2017 11:03 pm 
Forumsansvarig

Jo så är det ju!
Det kommer säkert andra projekt till våren, men nu slipper jag husa denna i vinter i alla fall! ;)

InläggPostat: sön apr 22, 2018 4:15 pm 
Forumsansvarig

Skrev ju i offtopic i går men kom ju på nu att vi hade en tråd i ämnet, börjar bli gammal och glömsk...

Idag klippte jag gräset för första gången för i år, Klippon går hur fint som helst!
Några pump på blåsan och sen startade den på andra draget :)

Idag startade jag också upp Oskars Stiga Villa, drog lugnt 5-6 gånger för att låta den suga in lite soppa, sen två snabba drag med choke och sedan avsluta med ett snabbt drag med halv choke och den small igång, inte illa för en maskin som stått ute i det fria hela vintern! :)
Väl inne i garaget så byttes oljan, det var nog länge sedan det gjordes med tanke på hur oljan såg ut.
Luftfilter rengjordes, stiftet kollat och allmän uppsmörjning.
Så nu är denna också redo för sommaren :)

Fick en gräsklippare i höstas, en Honda på 5,5hk.
Demonterade motorn idag eftersom drivningen är kass så själva klipparen är ju inget att ha längre, speciellt inte när det är en maskin med uppsamlare så den är tung som ett as att dra runt på utan drivning.
Har måttat lite grann, funderar på att testa att montera den på min traktor som för tillfället står utan motor.
Denna motor är ju egentligen alldeles för liten, men kul och testa och se om det blir så illa som man befarat ;)

InläggPostat: sön apr 22, 2018 9:13 pm 
Forumsansvarig

Skulle bara kolla lite och torka av undertill innan jag backade ut Stigan, upptäcker då att lagret i det ena spännhjulet hade rostat fast så att plasthjulet stod still, detta gjorde ju att jag hade slipat ner hjulet till hälften bara genom att köra runt den från baksidan in i garaget...
Så det fick bli till att byta spännhjul, hittade inget lämpligt först men sedan fick jag se att det låg ju löphjul i skrotbingen efter ett kamremsbyte, så nu sitter det ett löphjul från en Volvo på plats under Stigan för att spänna åt remmen, man tager vad man haver som de säger ;) :lol:

Sen blev det en 5,5hk Honda motor monterad på traktorn också bara för att testa, och det funkade långt över förväntan måste jag säga.
Nåt vrid är där ju inte på en 160cc motor men traktorn går att köra med och går ganska fort också om man bara drar i det "magiska" snöret bredvid gasreglaget... :wink: 8) :mrgreen:

InläggPostat: mån apr 23, 2018 7:12 am 
Forumsansvarig

Bilder på det nya löphjulet, tyvärr de enda bilder som togs på hela gårdagens projekt, får uppdatera med fler bilder senare.

Bild

Bild

InläggPostat: mån apr 23, 2018 8:58 pm 
NordicR
Användarvisningsbild

Grymt smart o använda dne brytrullen.
Ska banne mig spara några bara för att ha.

InläggPostat: mån apr 23, 2018 9:01 pm 
Forumsansvarig

Ja det är inte fel att spara några nu när man kommit på att det går att använda till detta.

Har precis haft ett telefonsamtal och har förmodligen köpt en Husqvarna traktor typ lt10-12 eller nåt, har inte sett den än men den startar och går och kostade bara 300 så det är ju inte mycket att tveka om. ;)

InläggPostat: tis apr 24, 2018 9:55 pm 
Forumsansvarig

Bild på den nya som säljaren tagit, kommer väl att hämta hem den i veckan tror jag.

Bild

InläggPostat: lör apr 28, 2018 2:56 pm 
Forumsansvarig

Fick hem traktorn i går kväll, den är rätt risig och misshandlad, rejält glapp i styrningen och väldigt trög, väldigt trögväxlad osv osv. Dessutom måste man starta den med startkabel direkt på starmotorn, så elsystemet bör ju ses över om man ska använda den.
Så just nu lutar det väl åt att montera över den 12hk motorn till min traktor, för den där 5,5hk Honda motorn är lite i svagaste laget till den... ;)

Annars går ju denna om man vill, de har ju klippt med denna ända tills den slutade driva.
Och att den slutade driva är för att det saknades en spårkil vid vänster bakhjul, antagligen har dom haft av hjulet för att laga en punktering och sedan missat att spårkilen försvann.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

InläggPostat: sön apr 29, 2018 9:11 pm 
NordicR
Användarvisningsbild

Den ser ut och haft ett hårt liv hos förra ägaren.
Tyvärr är det ju ganska vanligt att de bara ska fungera och sen även står ute året om.
Väldigt få verkar serva sina åkisar.

InläggPostat: sön apr 29, 2018 9:23 pm 
Forumsansvarig

Jo tyvärr är det så i många fall!
Motorn går riktigt fint på den, men man får inte glömma stänga bränslekranen för då blir det plötsligt väldigt mycket "olja" i motorn, upptäckte jag...
Så jag får köpa ny olja i morgon så jag kan byta på den.
Tog in den idag för att riva av motorn och flytta över, när jag skulle ta in den MTD`n så var där så dåligt med luft i höger bak att jag krängde av däcken när jag backade bak den, vill påstå att luften försvann även på mig då och all lust för motorbyte försvann.
Så den fick stå kvar, istället fixade jag en startknapp på Husqvarnan så man slipper startkabeln mellan batteriet och startmotorn.
I eftermiddag har den fått jobba lite för vi tömde sandlådan på sand så det blev ordentligt lass på vagnen.

Upptäckte på ett ganska brutalt sätt hur pass bra grepp det var i kopplingen, rullade från gården och ut på asfalten på 2ans växel och maxvarv, tryckte i 5an och släppte iväg den och den gick direkt upp på bakhjulen ett par meter, var inte alls beredd på detta kan jag säga. Som lök på laxen så satt ju grannarna ute med gäster och såg hela spektaklet, haha!

InläggPostat: ons maj 09, 2018 10:12 pm 
Forumsansvarig

Fick ett ryck idag!
Köpte en ny slang till bakhjulet men den small direkt innan jag ens hade fått tryck i den, den hade nog legat ett bra tag på hyllan så den lämnades tillbaks och jag fick sätta ytterligare en "bödda" på den gamla slangen istället.
Sen åkte maskinerna in i garaget och motorn flyttades över, så nu går min lilla traktor igen! :)
Nu hoppas jag bara att den jäkeln håller luften...

Traktorn går riktigt bra, den tuffar på i rätt bra fart i och med att den är drevad, men där är ännu bättre skjut i den när man drar i snöret långt förbi varvstoppen! ;)

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

InläggPostat: tor maj 10, 2018 9:29 pm 
Forumsansvarig

Och självklart står fanskapet på sock idag igen, börjar tröttna rejält på detta nu...
Börjar undra om det inte finns något vasst i fälgen som gör att det blir hål när man pumpat upp däcket, för i går var slangen tät vid "vattenbaljetestet" och idag läcker däcket igen.

InläggPostat: ons maj 23, 2018 9:11 pm 
Forumsansvarig

I måndags fick jag gett mig på däcket igen, hittade en annan slang som jag missat totalt tidigare som jag kunde ta till detta, så nu verkar det faktiskt hålla tätt äntligen.
Det fick stå någon dag så jag var säker på att det höll tätt och igår monterades de stora hjulen igen, hade ju monterat hjulen från Husqvarnan under tiden men dom är ju små i jämförelse så dom var jag inte riktigt nöjd med.
Passade även på att ta bort dubbelkommandot då dessa inte fungerade 100%igt, bättre att det är borta helt än att det kluddar när man kör.
Har också kommit underfund med att jag måste göra något åt kopplingen för den slirar när man kommer upp i fart, man får dra tillbaks pedalen med tårna så det biter i ordentligt, så tillbaks till tankeverkstan... ;)

Det satt ju ett alldeles nytt batteri i Husqvarnan så detta hade jag tänkt montera också, det sitter ju ett bilbatteri på traktorn nu men det väger ju bly i jämförelse. Får se hur jag löser det.

InläggPostat: tis maj 29, 2018 9:16 pm 
Forumsansvarig

Ikväll blev det lite pyssel med traktorn, först och främst så har jag bytt ut bilbatteriet mot ett mer passande batteri, satt ju ett nästan ett helt nytt batteri i Husqvarnan.
Så batterihyllan där bak är borta, skar upp hålet under sitsen, byggde en korg som batteriet sitter i som sedan sänkts ner i hålet. Lite slang på kanterna minimerar risken för kortis.

Det blev även att jag flyttade över dragöglan som satt på Husqvarnan, vet inte om det är något hemmabygge eller vad det ska vara till egentligen, men ett stabilare drag får man leta efter i alla fall! ;)

Och för en gång skull så fick jag tagit några bilder... ;)

Bild
Bild
Bild

InläggPostat: tor maj 31, 2018 8:36 pm 
NordicR
Användarvisningsbild

Det dragit kan du köra hem balvagn med 25 balar på

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 166 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 8, 9, 10, 11, 12  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]