Volvoturbo.net

Skåneträffens gamla forum
Aktuellt datum och tid: tor apr 19, 2018 11:54 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 382 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 22, 23, 24, 25, 26
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 855GLT 1996 *BPE*
InläggPostat: ons feb 28, 2018 3:54 pm 
Offline
Forumsansvarig

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:21 pm
Inlägg: 7857
Ort: Båstad/Västra Karup
Snurrat in på det här med E85 igen, läst massor på nätet kring det och tänkte jag måste ju testa nån gång.
Tänkte först testa att blandtanka, så just nu har jag ca 20% E85 i tanken och resten bf95.
Bilen går hur fint som helst, känns som om den svara bättre men det kan ju också vara en placebo-effekt.
Förbrukningen ligger på samma siffror som tidigare, men fler mil bör väl avverkas innan man kan säga något säkert.

_________________
Bild
http://www.volvoturbo.net


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 855GLT 1996 *BPE*
InläggPostat: ons feb 28, 2018 9:26 pm 
Offline
NordicR
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån feb 09, 2004 7:24 am
Inlägg: 3593
Ort: Lövestad
testa o släng i lite större spridare till våren.

_________________
Snart är det vinter!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 855GLT 1996 *BPE*
InläggPostat: ons feb 28, 2018 9:40 pm 
Offline
Forumsansvarig

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:21 pm
Inlägg: 7857
Ort: Båstad/Västra Karup
Ja om jag ska fortsätta med E85 så ska det ju helst gå att köra på det utan att behöva blanda och kludda med massa uträkningar.
Men samtidigt vill jag ju inte plocka bort möjligheten att kunna köra på bf95 om det skulle knipa någon gång, så en piggyback hade väl varit det optimala för att lätt kunna ändra på bränsletypen relativt enkelt.
Det blir ju så klart inte optimalt eftersom man samtidigt troligen behöver byta spridare ändå, men möjligheten finns i alla fall.

Har kört 10-12mil nu med ca 20% E85, går som vanligt, upplever det som om det är lite bättre gasrespons men i övrigt går den väl som vanligt, varken sämre eller bättre. Så man kan nog blanda in mer om man vill utan att röra något.

_________________
Bild
http://www.volvoturbo.net


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 855GLT 1996 *BPE*
InläggPostat: fre apr 06, 2018 4:55 am 
Offline
Forumsansvarig

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:21 pm
Inlägg: 7857
Ort: Båstad/Västra Karup
Sommarhjulen är monterade på båda bilarna och släpet, så nu hoppas jag att det blir vår snart! :)
I ungefär samma veva så demonterade jag mina extraljus, tänkte köra utan i sommar så som jag tänkt alla år men som aldrig blivit av tidigare. Jag har ju 55w xenon i helljuset och det räcker gott under sommarhalvåret.
Men när lamporna försvann så dök plötsligt min hemska grill fram, kromet flagnar och ser rätt tråkig ut.
Hade en annan grill liggande som jag lackade mattsvart (demonterade emblemet under lackeringen) och väl på plats så ser det väl inte så tokigt ut, bättre än flagnande krom i alla fall! ;)

Inser också att det snart är dags för nya däck igen, det blir tredje säsongen för mina Michelin nu men vet inte om de kommer att klara hela. Är runt 3mm kvar på dem, men det känns inte bra att låta dem går ner mot 1,6mm även om det är fullt lagligt att göra.
Har kikat lite på Landsail LS588, sägs vara helt okej med tanke på vad de kostar.
Märkta C/C/68 så på pappret ser det ju bra ut i alla fall.

_________________
Bild
http://www.volvoturbo.net


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 855GLT 1996 *BPE*
InläggPostat: lör apr 07, 2018 11:24 pm 
Offline
NordicR
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån feb 09, 2004 7:24 am
Inlägg: 3593
Ort: Lövestad
Ja helt plötsligt gick det från att komma 6-8cm snö i sön-mån till att vara full vår.
Så ska själv börja byta lite däck på bilarna, hade inte lyften varit utlånad hela helgne hade det nog blivit ett första byte i dag.

Det är sällan jag (vi) kör helt slut på däcken heller, tycker det är en billig försäkring om man åker mycket och ha bra däck även om de inte är billigt o byta.

Vi har testat några "billiga" däck men jag upplever de kina däcken som väldigt högljuda och även som många skriver "taskigt" fäste så fort det blir svalt och blött.
Var själv väldigt snabb med vinterdäck när vi körde kina däck just för de var katastrof om det gick ner mot bara några plusgrader.

Men det är samma funderingar varje gång man ska ha sommardäck, vinterdäck är enklare för mig, ska ha bra och dubbat.

_________________
Snart är det vinter!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 855GLT 1996 *BPE*
InläggPostat: sön apr 08, 2018 7:35 am 
Offline
Forumsansvarig

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:21 pm
Inlägg: 7857
Ort: Båstad/Västra Karup
Ja framtiden får utvisa hur det slutar, för just nu är jag kluven som tusan!
Som det ser ut nu så kommer jag att kunna plocka ut knappt 5000 mil på mina Michelin och det är väl inte så tokigt faktiskt, men så vill man ju gärna testa annat också, man kan inte säga att det är skit förrän man testat. ;)

De där Aoteli eller vad dom nu hette som jag köpte till mina 17" var ju förvisso väldigt billiga men fullständigt livsfarliga och jag tror inte jag körde ens 30 mil med dessa innan jag bestämde mig för att beställa Continental istället.
Så visst kan man råka få tag i däck som är riktigt dåliga, men samtidigt har jag kört med en hel del med t ex Kumho och dessa har varit bra så alla asiatiska däck är ju inte farliga.
Däremot är nog dessa Michelindäck jag har nu de jag plockat flest mil på (om man bortser ifrån Nokian friktionsdäck) så i längden blir det ju billigare även om de kostar en hel del i inköp.

Som sagt, är lite kluven! :?

_________________
Bild
http://www.volvoturbo.net


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 855GLT 1996 *BPE*
InläggPostat: tor apr 12, 2018 11:32 am 
Offline
Forumsansvarig

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:21 pm
Inlägg: 7857
Ort: Båstad/Västra Karup
Har äntligen fått bytt den där spjällmotorn till ECC´n som jag har felkod på i omgångar.
Jag fick ju nya av dig Fredde och sedan jag fick hem dem och hade dem i en låda så har allt fungerat ända tills för några månader sen.
Så under ett par månader nu har det strulat en del, inga felkoder förrän nu senaste veckan men värmen på förarplatsen har varit långt ifrån stabil, ibland så kunde den få för sig att mata ut full kyla, inte så skoj nu när det varit vinter...
Ibland har det hjälpt att vrida upp värmen ett tag så har värmen kommit tillbaks och sen har man kunnat dra ner den till rätt temp igen.
Ibland har det inte funkat utan då har lösningen istället varit att dra ner rutan ett par centimeter.
Jäkla tramssystem som kluddar utan att man vet varför eller hur man ska lösa det, men jag får ju skylla mig själv då det är jag själv som monterat ECC... :roll: :wink:

Men nu är spjällmotorn bytt i alla fall, så nu håller vi tummarna för att det ska fungera som det är tänkt.

_________________
Bild
http://www.volvoturbo.net


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 382 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 22, 23, 24, 25, 26

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010