Volvoturbo.net

Skåneträffens gamla forum
Aktuellt datum och tid: mån maj 21, 2018 8:16 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 387 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 21, 22, 23, 24, 25, 26  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 855GLT 1996 *BPE*
InläggPostat: ons nov 15, 2017 11:27 pm 
Offline
NordicR
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån feb 09, 2004 7:24 am
Inlägg: 3609
Ort: Lövestad
Jag brukar vara nöjd med allt över 3000mil.
Nu är V70N lite tyngre tror jag så kan ha betydelse, men jag brukar vara noga med rätt belastningsindex på däcken.

_________________
Snart är det vinter!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 855GLT 1996 *BPE*
InläggPostat: ons dec 06, 2017 9:23 am 
Offline
Forumsansvarig

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:21 pm
Inlägg: 7891
Ort: Båstad/Västra Karup
I går så försvann frikopplingen, hade precis varit iväg på en längre tur och var bara hem om innan jag skulle iväg och handla, men jag kom inte mer än några hundra meter innan jag förstod att något var riktigt illa!
Så det blev till att köra hem igen, inte helt enkelt att växla utan att kunna frikoppla men det gick!
Och det var ju tur att det inte hände tidigare så man hade blivit stående utmed vägen.

Det visade sig vara slangen/röret som går mellan huvudkopplingscylindern och slavcylindern som legat emot något och gnagt hål så bromsvätskan sprutade ju rakt ut i motorrummet varje gång man frikopplade.
Som tur är har man ju en reservdelsbil på gården så jag fick demonterat grejerna på den och flytta över.
Det var inte helt enkelt att komma till att byta, men till sist så gick det!
Bara luftningen kvar och detta hade jag lite problem med, vet sen tidigare att dom kan vara riktigt luriga att lufta och jag fick det rätt hyfsat så det går att köra med bilen i alla fall.
Men jag ska försöka idag att få ur den sista luften, läste nåt tips om att pressa bromsvätskan bakåt, dvs trycka in det via luftningsnippeln, vet inte om det blir bättre!?
Som det är nu så fyllde jag koppen ända upp så det blev ytspänning, då vet man att det har möjlighet att rinna över till kopplingens behållare, sen bromsluftare på nippeln vid cylindern. Provade med att ha pedalen både uppe och nere men fick ändå inte det helt fritt från luft bevisligen.

_________________
Bild
http://www.volvoturbo.net


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 855GLT 1996 *BPE*
InläggPostat: ons dec 06, 2017 10:38 am 
Offline
Forumsansvarig

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:21 pm
Inlägg: 7891
Ort: Båstad/Västra Karup
Jag hittade en gammal spruta som jag haft tidigare till något, (vem vet vad!?) färdig med en bit slang så denna fyllde jag upp med bromsvätska och trädde på nippeln på slavcylindern. Öppnade nippeln och pressade in oljan, 3 gånger gjorde jag detta och nu känns kopplingen precis som det ska igen! :)
Fixade sedan en bit slang som jag trädde över slangen till cylindern och drog åt med buntband, detta för att förhindra att det skavs hål igen.

Bild
Bild
Bild
Bild

_________________
Bild
http://www.volvoturbo.net


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 855GLT 1996 *BPE*
InläggPostat: ons dec 06, 2017 10:01 pm 
Offline
NordicR
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån feb 09, 2004 7:24 am
Inlägg: 3609
Ort: Lövestad
Enklaste har jag lärt mig är som du gjorde sist.
Har vitaminsprutor till kor o hästar som jag sätter en bit siliconslang på och trycker upp under i från.
Snabbt och smidigt.

_________________
Snart är det vinter!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 855GLT 1996 *BPE*
InläggPostat: ons dec 06, 2017 10:03 pm 
Offline
Forumsansvarig

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:21 pm
Inlägg: 7891
Ort: Båstad/Västra Karup
Ja det var betydligt smidigare med spruta än att stå med bromsluftaren, speciellt som det fanns luft kvar ändå...

_________________
Bild
http://www.volvoturbo.net


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 855GLT 1996 *BPE*
InläggPostat: ons dec 20, 2017 1:13 am 
Offline
Forumsansvarig

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:21 pm
Inlägg: 7891
Ort: Båstad/Västra Karup
Mina "Firststop Winter2" friktionsdäck som jag köpte billigt i slutet på förra säsongen visade sig ur dess absolut sämsta sida härom morgonen när det hade snöat rejält, fick släpp på framhjulen vid flera tillfällen och kanade då mot gropen, kunde ganska snart konstatera att jag inte riktigt litar på dem längre...
Tillverkade 36/07 så dom är väl ganska hårda kan jag tänka.

En kompis hade 4st Nokian Hakkapeliitta 185/55/15 (dubb, 5-6mm) liggande som jag köpte, de är kanske lite små om man jämför med original men är inom gränsen för 5% i alla fall.
Ska få lagt på dem på torsdag tror jag det blev, tyvärr blir det på Cetus-fälgar då jag inte har något annat liggande för stunden, gillar dom inte riktigt om jag ska använda snälla ord. Men fälgarna gör ju sitt jobb oavsett hur dom ser ut, så det får man väl vara nöjd med när det kommer så här lite akut.
Alternativet är rostiga plåtfälgar (som förvisso är skrapade och målade med hammarlack) men det känns inte helt kul det heller.

Det bästa hade ju så klart varit att köpa helt nya däck, men det ryms inte i ekonomin just nu!

_________________
Bild
http://www.volvoturbo.net


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 855GLT 1996 *BPE*
InläggPostat: ons dec 20, 2017 9:01 pm 
Offline
Forumsansvarig

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:21 pm
Inlägg: 7891
Ort: Båstad/Västra Karup
Idag blev det byte av motorolja & filter, det var hög tid för den hade gått nästan 1300mil sen förra bytet, vill ju hålla det kring 1000mil.
Jag bytte även servo-oljan, har funderat på detta nästan sen jag köpte bilen men ville inte dela på ett system som är 100% tätt!
Men nu började den bli tung att ratta runt med och oljan var rätt medtagen, så jag sög ur oljan i behållaren med bromsluftaren och fyllde på med ny olja. Startade sen och rattade från sida till sida och lätt systemet jobba ordentligt, samma procedur 4-5 gånger tills oljan såg ren ut i behållaren. Och vilken skillnad det blev, bilen blev ju nästan lite vinglig nu... ;)

I morgon ska vi kränga de nya däcken på fälg, så nu kommer den att klara sig ett tag till! :)

_________________
Bild
http://www.volvoturbo.net


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 855GLT 1996 *BPE*
InläggPostat: tor dec 21, 2017 6:00 pm 
Offline
Forumsansvarig

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:21 pm
Inlägg: 7891
Ort: Båstad/Västra Karup
Idag fick vi krängt över däcken på fälgar, och sedan skiftade jag om på bilen för att se hur det kom att se ut!
Måste ju dessutom passa på att slita lite barmark nu innan nästa snö kommer.

De blev rätt små i jämförelse med de andra, dessa är och andra sidan lite högre än original då dom är 55-profil istället för original 50-profil. De nya ska enligt räkenskaperna få värdet -4,3% och det får vara max 5% skillnad uppåt/nedåt.
Navkåporna fick dock inte plats med dessa bultar, får se om jag skiftar bultarna eller bara låter det vara!
Har inte provkört än men det kommer säkert att gå bra.

Bild
Bild
Bild

_________________
Bild
http://www.volvoturbo.net


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 855GLT 1996 *BPE*
InläggPostat: tor jan 04, 2018 10:16 am 
Offline
Forumsansvarig

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:21 pm
Inlägg: 7891
Ort: Båstad/Västra Karup
Jag har tyckt att bilen gått tungt några dagar, visade sig igår att jag inte ens kunde rubba den inne i garaget.
Hissade upp bilen och kunde konstatera att vänster framhjul inte rörde sig alls.
Det visade vara oket som satt sig, damasken hade följt med ut och då hade ju kolven rostat fast, synd då oket egentligen inte är speciellt gammalt.
Det hade nog gått tungt länge eftersom den inre klossen mer eller mindre var helt slut.

Hittade till slut ett ok i gömmorna som jag kunde använda, monterade detta ihop med ett begagnad inre bromskloss och luftade systemet, så nu fungerar det igen! :)

Skivan har också fått lite stryk, så det får nog bli till att spara ihop till nya skivor och klossar runt om nu.
Blir nog en renoveringssats till oket också, det är väl värt att spara på då det fortfarande är guldfärgat så det bör inte vara så hemskt gammalt!

_________________
Bild
http://www.volvoturbo.net


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 855GLT 1996 *BPE*
InläggPostat: fre jan 05, 2018 11:22 pm 
Offline
NordicR
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån feb 09, 2004 7:24 am
Inlägg: 3609
Ort: Lövestad
Tråkigt när det händer.
Ser det bra ut för övrigt så har jag för mig att volvo tar 163kr för renoverings sats.

_________________
Snart är det vinter!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 855GLT 1996 *BPE*
InläggPostat: fre jan 05, 2018 11:27 pm 
Offline
Forumsansvarig

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:21 pm
Inlägg: 7891
Ort: Båstad/Västra Karup
Turbo-Fredde skrev:
Tråkigt när det händer.
Ser det bra ut för övrigt så har jag för mig att volvo tar 163kr för renoverings sats.


Jag hittade renoveringssatser i Tyskland som inte var så dyra, tänkte att man kanske skulle handlat hem till alla fyra och renoverat innan det går så långt att man måste kassera oken.
Nu skulle man vilja ha ett blästerskåp, hade varit kanon vid såna tillfällen.

_________________
Bild
http://www.volvoturbo.net


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 855GLT 1996 *BPE*
InläggPostat: lör jan 06, 2018 12:15 am 
Offline
NordicR
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån feb 09, 2004 7:24 am
Inlägg: 3609
Ort: Lövestad
Hilmer skrev:
Turbo-Fredde skrev:
Tråkigt när det händer.
Ser det bra ut för övrigt så har jag för mig att volvo tar 163kr för renoverings sats.


Jag hittade renoveringssatser i Tyskland som inte var så dyra, tänkte att man kanske skulle handlat hem till alla fyra och renoverat innan det går så långt att man måste kassera oken.
Nu skulle man vilja ha ett blästerskåp, hade varit kanon vid såna tillfällen.


Ja ne sak är säker att jag kommer aldrig överleva utan blästerskåp igen.
SÅ grymt roligt o snygga till grejerna när man håller på.
Du får göra en utflykt någon gång annars så fixar vi lite blästring och snackar skit.

_________________
Snart är det vinter!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 855GLT 1996 *BPE*
InläggPostat: tis jan 16, 2018 12:55 am 
Offline
Forumsansvarig

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:21 pm
Inlägg: 7891
Ort: Båstad/Västra Karup
Turbo-Fredde skrev:
Hilmer skrev:
Turbo-Fredde skrev:
Tråkigt när det händer.
Ser det bra ut för övrigt så har jag för mig att volvo tar 163kr för renoverings sats.


Jag hittade renoveringssatser i Tyskland som inte var så dyra, tänkte att man kanske skulle handlat hem till alla fyra och renoverat innan det går så långt att man måste kassera oken.
Nu skulle man vilja ha ett blästerskåp, hade varit kanon vid såna tillfällen.


Ja ne sak är säker att jag kommer aldrig överleva utan blästerskåp igen.
SÅ grymt roligt o snygga till grejerna när man håller på.
Du får göra en utflykt någon gång annars så fixar vi lite blästring och snackar skit.


Ja det vore kul, det är ju ett tag sedan nu! :)
Skummat igenom nätet på bilder, man kanske ska bygga sig nåt eget :?
Fast det finns bänkmodeller för 1600:- och det hade egentligen räckt rätt långt i de flesta fall!

_________________
Bild
http://www.volvoturbo.net


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 855GLT 1996 *BPE*
InläggPostat: ons jan 17, 2018 7:42 pm 
Offline
Forumsansvarig

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:21 pm
Inlägg: 7891
Ort: Båstad/Västra Karup
Har börjat gå igenom bilen lite smått inför besiktningen den 26:e.
Skulle gärna haft bytt bromsarna innan för dom börjar bli dåliga överlag, men måste vänta in pengarna först!
Tanken är att det ska bli nya skivor/belägg runt om + handbroms.

Och sen har jag ju ett oljeläckage mellan motor/låda som jag just nu inte vet hur jag ska lösa, packboxen (och koppling) är bytt vid 14 000mil men det är alltså dags igen.
Att byta packboxen nu är inte aktuellt så läckaget får trollas bort innan besiktning på nåt sätt, på den röde så tvättade jag av motor och låda med avfettning/motortvätt kvällen innan och klarade mig några år på det viset, men där satt förvisso underkörningsskydd på den eftersom det var en -93a. Tyvärr saknas skyddet på Lottas, annars kunde man ju flyttat över det!
Det måste ju fixas förr eller senare, men jag vill inte ha en anmärkning på bilprovningen för då är man ju tvungen att göra vid det på studs men det har jag just nu vare sig kropp till eller råd att lämna iväg.

Ikväll har jag bytt batteriet, det gamla har tappat stinget lite men det största anledningen till bytet är att det läckte, i princip hela toppen var täckt av syra vilket inte är så bra.

_________________
Bild
http://www.volvoturbo.net


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 855GLT 1996 *BPE*
InläggPostat: ons jan 17, 2018 10:02 pm 
Offline
NordicR
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån feb 09, 2004 7:24 am
Inlägg: 3609
Ort: Lövestad
Nä byta packbox är ju inget man gör i en handvändning.

_________________
Snart är det vinter!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 387 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 21, 22, 23, 24, 25, 26  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010