Volvoturbo.net

Skåneträffens gamla forum
Aktuellt datum och tid: fre dec 15, 2017 12:23 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 350 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 20, 21, 22, 23, 24
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 855GLT 1996 *BPE*
InläggPostat: ons nov 15, 2017 11:27 pm 
Offline
NordicR
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån feb 09, 2004 7:24 am
Inlägg: 3522
Ort: Lövestad
Jag brukar vara nöjd med allt över 3000mil.
Nu är V70N lite tyngre tror jag så kan ha betydelse, men jag brukar vara noga med rätt belastningsindex på däcken.

_________________
Snart är det vinter!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 855GLT 1996 *BPE*
InläggPostat: ons dec 06, 2017 9:23 am 
Offline
Forumsansvarig

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:21 pm
Inlägg: 7765
Ort: Båstad/Västra Karup
I går så försvann frikopplingen, hade precis varit iväg på en längre tur och var bara hem om innan jag skulle iväg och handla, men jag kom inte mer än några hundra meter innan jag förstod att något var riktigt illa!
Så det blev till att köra hem igen, inte helt enkelt att växla utan att kunna frikoppla men det gick!
Och det var ju tur att det inte hände tidigare så man hade blivit stående utmed vägen.

Det visade sig vara slangen/röret som går mellan huvudkopplingscylindern och slavcylindern som legat emot något och gnagt hål så bromsvätskan sprutade ju rakt ut i motorrummet varje gång man frikopplade.
Som tur är har man ju en reservdelsbil på gården så jag fick demonterat grejerna på den och flytta över.
Det var inte helt enkelt att komma till att byta, men till sist så gick det!
Bara luftningen kvar och detta hade jag lite problem med, vet sen tidigare att dom kan vara riktigt luriga att lufta och jag fick det rätt hyfsat så det går att köra med bilen i alla fall.
Men jag ska försöka idag att få ur den sista luften, läste nåt tips om att pressa bromsvätskan bakåt, dvs trycka in det via luftningsnippeln, vet inte om det blir bättre!?
Som det är nu så fyllde jag koppen ända upp så det blev ytspänning, då vet man att det har möjlighet att rinna över till kopplingens behållare, sen bromsluftare på nippeln vid cylindern. Provade med att ha pedalen både uppe och nere men fick ändå inte det helt fritt från luft bevisligen.

_________________
Bild
http://www.volvoturbo.net


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 855GLT 1996 *BPE*
InläggPostat: ons dec 06, 2017 10:38 am 
Offline
Forumsansvarig

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:21 pm
Inlägg: 7765
Ort: Båstad/Västra Karup
Jag hittade en gammal spruta som jag haft tidigare till något, (vem vet vad!?) färdig med en bit slang så denna fyllde jag upp med bromsvätska och trädde på nippeln på slavcylindern. Öppnade nippeln och pressade in oljan, 3 gånger gjorde jag detta och nu känns kopplingen precis som det ska igen! :)
Fixade sedan en bit slang som jag trädde över slangen till cylindern och drog åt med buntband, detta för att förhindra att det skavs hål igen.

Bild
Bild
Bild
Bild

_________________
Bild
http://www.volvoturbo.net


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 855GLT 1996 *BPE*
InläggPostat: ons dec 06, 2017 10:01 pm 
Offline
NordicR
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån feb 09, 2004 7:24 am
Inlägg: 3522
Ort: Lövestad
Enklaste har jag lärt mig är som du gjorde sist.
Har vitaminsprutor till kor o hästar som jag sätter en bit siliconslang på och trycker upp under i från.
Snabbt och smidigt.

_________________
Snart är det vinter!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 855GLT 1996 *BPE*
InläggPostat: ons dec 06, 2017 10:03 pm 
Offline
Forumsansvarig

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:21 pm
Inlägg: 7765
Ort: Båstad/Västra Karup
Ja det var betydligt smidigare med spruta än att stå med bromsluftaren, speciellt som det fanns luft kvar ändå...

_________________
Bild
http://www.volvoturbo.net


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 350 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 20, 21, 22, 23, 24

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010