Volvoturbo.net

Skåneträffens gamla forum
Aktuellt datum och tid: tis nov 21, 2017 3:52 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 346 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 20, 21, 22, 23, 24  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 855GLT 1996 *BPE*
InläggPostat: ons maj 24, 2017 2:27 pm 
Offline
NordicR
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån feb 09, 2004 7:24 am
Inlägg: 3513
Ort: Lövestad
Jag hade skrotat den, eller kanske inte men förstår frustrationen.

Tyvärr kommer jag ej på något mer själv heller.
Har du så du kan komp prova den?

Nu var det en turbo men varit med om att en T-5R där en liten bit i kanten på ventilen släppte vilket först fick den att typ misstända och krångla för att till slut ge upp, ja den gick fortfarande men missarna blev större o större.
Men då hade tändstiftet brunnit upp.
Han kom ner från Mora till vallåkra, dumpade bilen hos mig och "lifta" hem med några andra från stockholm och tåg sista biten.
Jag o Patrik fixade den bilen.


Bara en långsökt tanke.

_________________
Snart är det vinter!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 855GLT 1996 *BPE*
InläggPostat: sön jun 04, 2017 8:25 pm 
Offline
Forumsansvarig

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:21 pm
Inlägg: 7753
Ort: Båstad/Västra Karup
Den går bättre nu men har fortfarande lite tendenser till att rycka, så allt jag gjort har väl inte varit helt förgäves!
Det som gjorde störst skillnad är att jag tankade 98 igen, kört några tankar 95 nu när jag började pendla men eftersom inget annat av allt jag gjorde gav något resultat så började jag tanka 98 igen och nu går den hyfsat.
Det borde ju inte spela någon roll då den ska ställa in sig efter vilket bränsle man använder, ändå blir det skillnad på gången!?

Har ett tag nu retat mig på att den säckat ihop där bak, speciellt om man är alla i bilen med hundar och allt så har den blivit väldigt låg bak, nu tyckte jag dessutom att den hängde mer än vanligt vänster bak.
Så idag tog jag tag i det och skulle montera originalfjädrar, tyckte dock att den blev lite hög sist jag provade så jag passade på att ta 1 varv på fjädern innan montering.
Allt gick dock inte som planerat, först gick bulten till fjädern av, sen gick den till stötdämparen av...
På höger sida har den till dämparen gått av för mig vid ett tidigare tillfälle så det var bara att kopiera.
Gick även denna gång av ungefär i jämnhöjd med där gängan slutar.
Så det fick bli att hämta gängsnitt och gänga en bit till så man kunde få på en mutter, det ser ju lite vanskligt ut när muttern bara tar på några millimeter (som besiktningsmannen sa sist) men höger sida har fungerat ypperligt i typ 6 år så det bör väl hålla även på vänster! ;)

När man väl är färdig och studerar hur bilen står så är den fortfarande lite lägre vänster bak, skumt!?
Men det visade sig att det var bara 1,6bar i vänster framhjul, tro fan att den var lägre på vänster sida då... :roll: :lol: :lol:

_________________
Bild
http://www.volvoturbo.net


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 855GLT 1996 *BPE*
InläggPostat: tis jun 27, 2017 7:49 pm 
Offline
Forumsansvarig

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:21 pm
Inlägg: 7753
Ort: Båstad/Västra Karup
Har idag beställt kamremssats + vattenpump, det är dags för ett byte igen!
Beställde från Tyskland denna gång, 1100:- för kamremssats & vattenpump (Gates) är väl inte fy skam! :)
Passade på att köpa ett Mann-filter också, det är även dags för en oljeservice igen, typ den 18:e i ordningen sen jag köpte bilen... ;)

_________________
Bild
http://www.volvoturbo.net


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 855GLT 1996 *BPE*
InläggPostat: lör jul 01, 2017 4:22 pm 
Offline
Forumsansvarig

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:21 pm
Inlägg: 7753
Ort: Båstad/Västra Karup
Idag har jag bytt kamremssats + vattenpump, passade även på att göra en oljeservice när jag ändå var igång.
Att rengöra efter den gamla packningen vid vattenpumpen var ett litet gissel, men i övrigt flöt allting på!
Handlade delarna från Tyskland (Gates) och fick kamremssats + vattenpump + oljefilter för strax över 1100:- :)

Egenhändigt tillverkad kamremstolk, nollade motorn och bara monterade dit tolken, passade direkt!
Men så är det ju jag själv som bytte remmen förra gången också! ;)

Blandade bilder:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

_________________
Bild
http://www.volvoturbo.net


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 855GLT 1996 *BPE*
InläggPostat: lör jul 01, 2017 9:09 pm 
Offline
NordicR
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån feb 09, 2004 7:24 am
Inlägg: 3513
Ort: Lövestad
Ja göra rent för vattenpumpen är inget roligt jobb.
Lite sent nu men du fick tag i pump med metall skovelhjul?
HAr funnits en del pirat med plasthjul och de brukar inte vara av någon vidare kvaälitet.

_________________
Snart är det vinter!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 855GLT 1996 *BPE*
InläggPostat: lör jul 01, 2017 9:31 pm 
Offline
Forumsansvarig

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:21 pm
Inlägg: 7753
Ort: Båstad/Västra Karup
Detta var med metallskovel, såg sjysst ut i alla fall!
Gates är väl inget skitmärke heller, på den gamla satsen som levererades i fina blå lådor som det stod Volvo Original på hade remhjul märkta med INA, så egentligen handlar det väl mest om att köpa det billigaste kända märket.

Kollade nu i servicehistoriken, 34 000mil med original vattenpump är väl inte så tokigt, och det var ju inte kass nu heller och hade säkert kunnat vara med ett tag till, men ville inte chansa. Det kändes ett litet litet glapp annars okej!
Byte enbart kuggrem och hjul vid 11 500, sen bytte jag runt 23 000 och då kändes pumpen okej så jag bytte aldrig.

_________________
Bild
http://www.volvoturbo.net


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 855GLT 1996 *BPE*
InläggPostat: tor aug 10, 2017 5:41 pm 
Offline
Forumsansvarig

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:21 pm
Inlägg: 7753
Ort: Båstad/Västra Karup
Bytte bränslepump igen, upptäckte att trots att man kunde komma 6-7 mil till enligt färddatorn så hackade bilen i kurvorna.
Så jag misstänkte att den där eftermarknadspumpen inte satt på rätt ställe i armaturen.
Det slutade med att jag monterade en annan originalpump istället, har väl i och för sig inte varit så långt ner på mätaren igen efter bytet men den verkar gå stabilare nu.

_________________
Bild
http://www.volvoturbo.net


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 855GLT 1996 *BPE*
InläggPostat: lör sep 09, 2017 12:48 pm 
Offline
Forumsansvarig

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:21 pm
Inlägg: 7753
Ort: Båstad/Västra Karup
Ett läckande vänster framdäck har ju gäckat mig ett tag nu, men idag tog jag tag i det och lyfte upp bilen så jag kunde kolla däcket och mycket riktigt så satt där en spik...
Så jag fick sätta en plugg, inte helt optimalt att ha på ett framhjul enligt vissa, men hellre en plugg och ett däck som inte läcker längre!
Däcket blev ju pluggat till sist som sagt, men de där Kina-verktygen var lite veka grejer tyvärr!

_________________
Bild
http://www.volvoturbo.net


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 855GLT 1996 *BPE*
InläggPostat: mån nov 06, 2017 10:57 am 
Offline
Forumsansvarig

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:21 pm
Inlägg: 7753
Ort: Båstad/Västra Karup
I fredags märkte jag att handbromsen låg till och skrapade, det t o m låste sig när man backade.
I går rev jag av vänster bak och kollade eftersom det var därifrån som jag tyckte ljudet kom ifrån.
När jag fått av grejerna så kunde jag konstatera att belägget på den främre backen hade släppt så det var inte så konstigt att det skrapade och låste sig ibland.
Nya backar monterades och justerades in och det kändes bra!
Tänkte först nöjt mig med vänster eftersom klockan for iväg men tänkte att det är nog ingen dum idé att ta båda när man ändå är på gång.
Så jag rev ner även höger sida, här såg det precis likadant ut, belägget på den främre backen hade släppt så det vara bara att göra om proceduren!
Men lite skumt att det lossnat på båda sidor samtidigt, och att det dessutom var på den främre backen på båda sidor!?

Skönt att ha en ordentlig handbroms igen, dock borde man bytt skivorna också för dom såg inte roliga ut, men det fick räcka med handbromsbackarna denna gång eftersom jag ändå hade dessa hemma och jag varken orkade eller hade tid att köra iväg för att handla mer grejer.

_________________
Bild
http://www.volvoturbo.net


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 855GLT 1996 *BPE*
InläggPostat: mån nov 06, 2017 11:25 am 
Offline
NordicR
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån feb 09, 2004 7:24 am
Inlägg: 3513
Ort: Lövestad
Lite standard grej på dessa bilar att ytan släpper på beläggen efter några år.
Sen finns det bättre o sämre av det också tyvärr.

_________________
Snart är det vinter!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 855GLT 1996 *BPE*
InläggPostat: mån nov 06, 2017 11:41 am 
Offline
Forumsansvarig

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:21 pm
Inlägg: 7753
Ort: Båstad/Västra Karup
Jo visst släpper dom ibland när dom börjar bli lite till åren, men att båda främre skulle släppa samtidigt känns lite märkligt!?
Tror det är Biltemas variant som satt i, och de nya är Biltema eftersom dessa fanns hemma, en kompis köpte dom till sin för nåt år sen men blev aldrig monterade innan han sålde bilen.
Många som gnäller på Biltemas backar i diverse forum, men om man inte vet hur man ska justera in backarna så spelar märket mindre roll! ;)

_________________
Bild
http://www.volvoturbo.net


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 855GLT 1996 *BPE*
InläggPostat: fre nov 10, 2017 4:08 pm 
Offline
Forumsansvarig

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:21 pm
Inlägg: 7753
Ort: Båstad/Västra Karup
Vinterhjulen monterade, lika bra att få det gjort så jag kan köra iväg med alla sommarhjulen och slippa ha dom stående hemma överallt!

_________________
Bild
http://www.volvoturbo.net


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 855GLT 1996 *BPE*
InläggPostat: tis nov 14, 2017 10:45 pm 
Offline
Forumsansvarig

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:21 pm
Inlägg: 7753
Ort: Båstad/Västra Karup
Räknade lite, har skrivit ner mätarställning vid hjulskifte och kan konstatera att mina Michelin Pilot Sport 3 har nu rullat totalt 3476mil på två säsonger.
Dom rullar nog inte hela nästa säsong så säg 4000mil totalt, det finns däck som rullar betydligt fler mil än så!
Så kanske inte så ekonomiska, men de har varit otroligt bra för övrigt och det väger ju tungt även det! :)

_________________
Bild
http://www.volvoturbo.net


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 855GLT 1996 *BPE*
InläggPostat: ons nov 15, 2017 11:18 pm 
Offline
NordicR
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån feb 09, 2004 7:24 am
Inlägg: 3513
Ort: Lövestad
Mina Toyo CF2 eller vad det hette vi körde på D5an som skulle vara ett lättrullande ekonomi däck rullade inte ens 1800mil innan de var slut.
Nu kör vi 225/45-17".
Så helt klart är det skillnad, nu sliter ju logprofil lite snabbare men har haft däck vi kört närmare 4000mil på.
Ska bli intressant nu när jag byter på D5an och kollar över sommardäcken som köptes i våras, tror det var goodyear vi satte på i våras.

_________________
Snart är det vinter!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 855GLT 1996 *BPE*
InläggPostat: ons nov 15, 2017 11:26 pm 
Offline
Forumsansvarig

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:21 pm
Inlägg: 7753
Ort: Båstad/Västra Karup
Då är kanske inte 3500-4000mil så dåligt trots allt! :? :)
Funderade nästan att gå ner till 15" framöver, billigare däck och den går lite mjukare, men jag hinner väl ändra mig igen innan det blir nåt av det... ;)

_________________
Bild
http://www.volvoturbo.net


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 346 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 20, 21, 22, 23, 24  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010