Volvoturbo.net

Skåneträffens gamla forum
Aktuellt datum och tid: ons aug 23, 2017 11:47 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 337 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 19, 20, 21, 22, 23
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 855GLT 1996 *BPE*
InläggPostat: ons maj 24, 2017 2:27 pm 
NordicR
Användarvisningsbild

Jag hade skrotat den, eller kanske inte men förstår frustrationen.

Tyvärr kommer jag ej på något mer själv heller.
Har du så du kan komp prova den?

Nu var det en turbo men varit med om att en T-5R där en liten bit i kanten på ventilen släppte vilket först fick den att typ misstända och krångla för att till slut ge upp, ja den gick fortfarande men missarna blev större o större.
Men då hade tändstiftet brunnit upp.
Han kom ner från Mora till vallåkra, dumpade bilen hos mig och "lifta" hem med några andra från stockholm och tåg sista biten.
Jag o Patrik fixade den bilen.

Bara en långsökt tanke.

InläggPostat: sön jun 04, 2017 8:25 pm 
Forumsansvarig

Den går bättre nu men har fortfarande lite tendenser till att rycka, så allt jag gjort har väl inte varit helt förgäves!
Det som gjorde störst skillnad är att jag tankade 98 igen, kört några tankar 95 nu när jag började pendla men eftersom inget annat av allt jag gjorde gav något resultat så började jag tanka 98 igen och nu går den hyfsat.
Det borde ju inte spela någon roll då den ska ställa in sig efter vilket bränsle man använder, ändå blir det skillnad på gången!?

Har ett tag nu retat mig på att den säckat ihop där bak, speciellt om man är alla i bilen med hundar och allt så har den blivit väldigt låg bak, nu tyckte jag dessutom att den hängde mer än vanligt vänster bak.
Så idag tog jag tag i det och skulle montera originalfjädrar, tyckte dock att den blev lite hög sist jag provade så jag passade på att ta 1 varv på fjädern innan montering.
Allt gick dock inte som planerat, först gick bulten till fjädern av, sen gick den till stötdämparen av...
På höger sida har den till dämparen gått av för mig vid ett tidigare tillfälle så det var bara att kopiera.
Gick även denna gång av ungefär i jämnhöjd med där gängan slutar.
Så det fick bli att hämta gängsnitt och gänga en bit till så man kunde få på en mutter, det ser ju lite vanskligt ut när muttern bara tar på några millimeter (som besiktningsmannen sa sist) men höger sida har fungerat ypperligt i typ 6 år så det bör väl hålla även på vänster! ;)

När man väl är färdig och studerar hur bilen står så är den fortfarande lite lägre vänster bak, skumt!?
Men det visade sig att det var bara 1,6bar i vänster framhjul, tro fan att den var lägre på vänster sida då... :roll: :lol: :lol:

InläggPostat: tis jun 27, 2017 7:49 pm 
Forumsansvarig

Har idag beställt kamremssats + vattenpump, det är dags för ett byte igen!
Beställde från Tyskland denna gång, 1100:- för kamremssats & vattenpump (Gates) är väl inte fy skam! :)
Passade på att köpa ett Mann-filter också, det är även dags för en oljeservice igen, typ den 18:e i ordningen sen jag köpte bilen... ;)

InläggPostat: lör jul 01, 2017 4:22 pm 
Forumsansvarig

Idag har jag bytt kamremssats + vattenpump, passade även på att göra en oljeservice när jag ändå var igång.
Att rengöra efter den gamla packningen vid vattenpumpen var ett litet gissel, men i övrigt flöt allting på!
Handlade delarna från Tyskland (Gates) och fick kamremssats + vattenpump + oljefilter för strax över 1100:- :)

Egenhändigt tillverkad kamremstolk, nollade motorn och bara monterade dit tolken, passade direkt!
Men så är det ju jag själv som bytte remmen förra gången också! ;)

Blandade bilder:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

InläggPostat: lör jul 01, 2017 9:09 pm 
NordicR
Användarvisningsbild

Ja göra rent för vattenpumpen är inget roligt jobb.
Lite sent nu men du fick tag i pump med metall skovelhjul?
HAr funnits en del pirat med plasthjul och de brukar inte vara av någon vidare kvaälitet.

InläggPostat: lör jul 01, 2017 9:31 pm 
Forumsansvarig

Detta var med metallskovel, såg sjysst ut i alla fall!
Gates är väl inget skitmärke heller, på den gamla satsen som levererades i fina blå lådor som det stod Volvo Original på hade remhjul märkta med INA, så egentligen handlar det väl mest om att köpa det billigaste kända märket.

Kollade nu i servicehistoriken, 34 000mil med original vattenpump är väl inte så tokigt, och det var ju inte kass nu heller och hade säkert kunnat vara med ett tag till, men ville inte chansa. Det kändes ett litet litet glapp annars okej!
Byte enbart kuggrem och hjul vid 11 500, sen bytte jag runt 23 000 och då kändes pumpen okej så jag bytte aldrig.

InläggPostat: tor aug 10, 2017 5:41 pm 
Forumsansvarig

Bytte bränslepump igen, upptäckte att trots att man kunde komma 6-7 mil till enligt färddatorn så hackade bilen i kurvorna.
Så jag misstänkte att den där eftermarknadspumpen inte satt på rätt ställe i armaturen.
Det slutade med att jag monterade en annan originalpump istället, har väl i och för sig inte varit så långt ner på mätaren igen efter bytet men den verkar gå stabilare nu.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 337 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 19, 20, 21, 22, 23

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]