Volvoturbo.net

Skåneträffens gamla forum
Aktuellt datum och tid: ons jul 18, 2018 10:55 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: V70N -01 misständningar varm
InläggPostat: sön jul 08, 2018 9:43 am 
Forumsansvarig

Kopierat från annat forum!

Gällande en V70N 2001 med B5244S, startar och går hur fint som helst ända tills den blir riktigt varm, då börjar den "misstända" på tomgång och upp till typ 2500v/m. På tomgång går den riktigt illa, dels är den låg och den går ojämnt, puffar i avgaset eller vad man ska säga och den inte går på alla cylindrarna.
Med puffar i avgaset vill jag likna vid att det inte tänder på rätt ställe riktigt, men detta puffande finns inte hela tiden utan kommer i omgångar.
Enda felkoden nu är ECM 3502 Misständning, No Match. Tidigare fanns det ECM 3502 Misständning Cyl.1 i flera omgångar.
Eftersom vi hade felkod på cyl.1 så har jag testat att byta tändstift, tändspolar och spridare men tyvärr utan skillnad.
Spjällhuset har gul etikett och bör varit utbytt en gång i tiden, kanske den har gjort sitt igen!? Men konstigt då att den gav felkod på cyl.1 enbart, om det vore spjällhuset borde det väl gälla alla cylindrarna tycker man!?

Bilen startar alltid lätt, och går hur fint som helst tills den blir riktigt varm då börjar den spöka, sen måste den svalna för att gå bra igen. Den startar lätt även varm, men går som sagt riktigt illa då!

Är inte så hemma i dessa motorer och vore hemskt tacksam för hjälp att utröna hur vi nu ska gå vidare. :)

Inläggsrubrik: Re: V70N -01 misständningar varm
InläggPostat: sön jul 08, 2018 9:44 am 
Forumsansvarig

Uppdatering!
Bilen startar och går fint kall, men så fort den blir genomvarm så börjar den misstända, bluddra och ibland stanna helt på tomgång, den går ju inte heller korrekt då man kör.
Det som jag fått fram vid felsökning hittills är:
*Motortemp genomvarm = 74,20°C (Vilket jag kan tycka låter lite lågt!?)
*Felkod ECM 3502 Misständning, No match (Har tidigare fått misständning cyl.1)
*Felkod ECM 3200 Tändspole
*Felkod ECM 3503 Misständning, Erased
*Har i fördjupad felsökning hittat felkoder ECM 0300/ECM F820, dessa har jag dock inget facit till??

*Kompressionstest i bar enligt nedan:
Kall motor, ett andra test med olja inom parentes
1. 15 (15)
2. 10 (11)
3. 15,5 (16)
4. 15 (15)
5. 6 (6,5)

Varm motor, ett andra test visade samma siffror.
1. 15
2. 17
3. 17
4. 17
5. 18

Tändstiften är fina, gyllenbruna till färgen.
Har testat med andra tändspolar.
Har testat med andra spridare.
Gått igenom alla slangar och kan inte hitta några läckor.
Spjällhuset är väldigt rent jämfört med hur det kan se ut, gul etikett.
Vevhusventilationen verkar okej.
Inget missljud från VVT eller solenoid.
Bränsletrycket skulle vara intressant att veta, men kan tyvärr inte mäta upp det nu.

Tips, idéer och glada tillrop tas tacksamt emot i vidare felsökning, för jag börjar få slut på idéer!

Edit: Bilen varm, går okej på tomgång, gasar till så den far upp mot 2500-3000v/m och släpper, då sjunker den ner lågt i varv och börjar bluddra/hacka några sekunder sedan stabiliserar det sig.
Gasar till igen och samma sak igen, tomgången går ner, bluddrar/hackar till några sekunder och sedan normalt igen.
Om man fortsätter att provocera den så går den över till att bluddra/hacka konstant.
Kan undras om det har med bränslet att göra, då filter eller pump!?

InläggPostat: mån jul 09, 2018 11:53 pm 
NordicR
Användarvisningsbild

Jag har kämpat med XC70in som är en 2,5T och bytt "allt" i tänd väg och fick höra att tempgivaren kan ge massa konstiga fel just med misständning och grejer.
För styrsytemet kan få för sig att bilen är kall och trycker in massa bränsle vilket gör att det "släcker" tändstiften.
Köpte ny givare från tyskland och bytte igår och först fick jag knappt igång bilen men sne gick den bra tills jag slåg av och skulle starta igen .
Efter mycket vevande starta den och gick på 3-4burkar och rök svart till dne kom igång.
Sen såg jag att tempmätaren inte alls rört sig så den nya givaren var kass montera den gamal igen och bilen går men gör små ryck och konstigheter typ som de gamla bilarna med dåliga tänddelar.

Så ett förslag är att testa byta givaren.
Är ju en enkel process, bara en 18 eller 19 långhylsa för att plocka av den.
Försökte me blocknyckel till jag såg att hylsan går över själva kontakten.

InläggPostat: tis jul 10, 2018 3:07 am 
Forumsansvarig

Tack för svaret!
Ja det vore kanske en idé att byta igen bara för att testa, vill dock minnas att det inte blev någon skillnad alls vid förra bytet och att hitta en givare med exakt samma symptom känns ju lite långsökt, men ändå väl värt att prova eftersom vi just nu inte kommer längre.
Från början fanns det felkoder på misständning cyl.1 men denna försvann och ersattes av misständning, no match efter byte av tändspolar och tändstift och vi trodde då att vi var något på spåret men icke!

Kompisen som äger bilen har varit i kontakt med Volvo flera gånger för att bolla idéer och varje gång har dom nämnt någon givare (inte tempgivare) men varje gång så har han glömt vad det var för givare när han ska återberätta för mig, så jag får väl snart själv ringa och prata med dem...

Jag sitter ju lite fast i tankarna nu kring bränslet eftersom jag hade den upplevelsen jag hade som jag beskrev sist i förra inlägget, man gasar till och släpper och motorn går ner långt och börjar hacka/bluddra för att efter några sekunder stabilisera sig igen och gå fint på tomgång.
Men samtidigt så kan jag inte direkt hitta några problem vid körning och fullgaskörning!?

Idéerna börjar ta slut tyvärr!

InläggPostat: tor jul 12, 2018 12:17 pm 
Forumsansvarig

Fick till slut nog efter all felsökning så jag tog in bilen idag och bytte vevaxelgivare, kamaxelgivare och VVT-solenoiden eftersom jag ändå hade detta liggande på hyllan, tänkte att antingen löser det problemet eller så vet vi i alla fall att det inte är något av detta som är problemet.
Startade upp bilen, det bluddrar till och stannar, tre försök krävs för att den ska starta ordentligt, går upp och lägger sig kring 1500 varv och dimper ner till 900 efter några sekunder och går hur fint som helst. Den har vare sig gått eller låtit så här bra på hela tiden innan så det var ju ett gott tecken!
Efter provkörning så kan vi konstatera att felet är borta och nu går bilen hur fint som helst!

Misstänker vvt-solenoiden i första hand, men det fanns även en hel del metallspånor på vevaxelgivaren när jag fick ut den, det kanske också kan ha stört ut motorstyrningen, jag vet inte!?
Huvudsaken är att felet löstes och att den går som den ska då deras planerade husvagnssemester har hängt på en skör tråd den sista tiden ;)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]