Volvoturbo.net

Skåneträffens gamla forum
Aktuellt datum och tid: fre dec 15, 2017 12:24 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Konstant blårök 2,0T
InläggPostat: mån dec 04, 2017 10:32 pm 
Offline
Forumsansvarig

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:21 pm
Inlägg: 7765
Ort: Båstad/Västra Karup
Ja jag vet att vi inte brukar behandla Saab här inne, men nu är det så att det står just en sådan här hemma med lite skumma fenomen.
Det är grannens Saab 9-3 2,0T 2003, han avled för några veckor sedan och nu försöker jag hjälpa henne med bilarna.
Bilen var extremt svårstartad men jag fick igång den till sist, den gick dock dåligt som fan!
Läste ur felkoderna och fick bl a på att den befann sig i limp home mode, nollade felkoderna och bilen startade direkt och gick hur fint som helst på tomgång.
Vid provkörning så började motorlampan lysa igen efter typ 50 meter och bilen gick återigen riktigt illa!
Läste ut samma koder och nollade, startar direkt och går som en klocka på tomgång.

När jag googlade angående felkoden så fick jag fram att man var tvungen att återställa spjällhuset/gasrullen manuellt, gasrullen återställdes och bilen startade direkt igen, dock med skillnaden nu att det blåryker nåt in i helvete direkt från start!
Fyllde garaget med rök bara på de få sekunder det tar att starta och backa ut bilen...

Inga felkoder än, men den ryker som sagt.
Vevhusventilationen var inte vacker men det var åtminstone inte tät.
Hittade en flaska olja i skuffen, 0W40 vilket inte alls passar till denna så frågan är om den ryker för att det är för tunn olja eller om något gått sönder pga oljan!?
Luktar riktigt bränd olja, och den lägger en ordentlig dimridå...
Verkar inte ha ordentligt laddtryck.

_________________
Bild
http://www.volvoturbo.net


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konstant blårök 2,0T
InläggPostat: mån dec 04, 2017 11:23 pm 
Offline
NordicR
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån feb 09, 2004 7:24 am
Inlägg: 3522
Ort: Lövestad
Inte för att vara så men känn på turbon, Saab är kända för att käka agregat även nu för tiden.
En på jobbet som alltid kört saab sa själv att 10 000mil sen är det dags igen.

_________________
Snart är det vinter!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konstant blårök 2,0T
InläggPostat: tis dec 05, 2017 1:37 am 
Offline
Forumsansvarig

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:21 pm
Inlägg: 7765
Ort: Båstad/Västra Karup
Jag har inte kommit så långt till att jag känt på axeln än, och om det skulle nu visa sig att det turbon är kass, varför fanns där då inte en tillstymmelse till rök innan jag nollade felkoden och återställde gasrullen, det är det som jag har lite svårt att få ihop!??

_________________
Bild
http://www.volvoturbo.net


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010