Volvoturbo.net

Skåneträffens gamla forum
Aktuellt datum och tid: tis nov 21, 2017 3:36 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 2355 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 153, 154, 155, 156, 157
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: "Skräptråden!" för det som är utöver OT...
InläggPostat: fre nov 03, 2017 8:36 am 
Forumsansvarig

I går blev det Skånes djurpark, vi har ju säsongskort och sista dagen på säsongen är ju på söndag så vi ville hinna dit en gång till. Vädret kunde varit bättre men det kunde även ha varit sämre, lite småkallt och lite vind men det höll i alla fall tätt så vi fick gå torra och det är värt mycket bara det! ;)
Dom har ju sen i våras "Expedition upp" som är en bana med utkikstorn och en massa hängbroar, Lotta och Oskar går gladeligen där men jag har hållit mig ifrån det då jag både har höjdskräck och blir lätt yr när det gungar.
Men igår när jag väntade på dom andra och ingen annan var i närheten så testade jag att gå upp, klarade mig till torn 3 innan jag bestämde mig för att det fick vara nog! Rejält skakig i benen, yr i mössan men väldigt nöjd med mig själv fortsatte vi genom djurparken :)

3½h senare så bar det hemåt igen, känns nu att man varit "på språng" i går, men hoppas det blir lindriga plågor.

InläggPostat: fre nov 03, 2017 3:59 pm 
NordicR
Användarvisningsbild

Klart imponerande av någon som är höjdrädd.
Jag älskar höjder o har alltid gjort.

Vissa gånger är det värt att få ont om dagen varit tillräckligt härlig.

InläggPostat: fre nov 03, 2017 9:40 pm 
Forumsansvarig

Turbo-Fredde skrev:
Klart imponerande av någon som är höjdrädd.
Jag älskar höjder o har alltid gjort.

Vissa gånger är det värt att få ont om dagen varit tillräckligt härlig.

Jag går ju normalt sett inte upp mer än 3-4 pinnar på en stege, så jag är rätt nöjd med min insats i går! ;)
Jo det känns idag att blev en lång och kämpig dag igår, men som du säger så är det värt det när man väl kommer iväg på något tillsammans!

Idag träffade jag en ny läkare, min gamla har slutat.
Visste inte hur det skulle bli men förberedde mig att dra hela historien igen som varit normalt förfarande vid läkarbyte förr, men blev istället mött av en väldigt kompetent läkare som hade satt sig ner och läst på i journalerna innan han tog emot mig vilket jag inte alls varit med om förr!
Bra att prata med och vi gick igenom mina tabletter bl a, så nu har jag istället fått långtidsverkande tabletter mot värken som jag hoppas ska kunna stabilisera mig då det varit väldigt upp och ner över dygnet. Detta ihop med snabbverkande vid behov då värken är som värst!
Detta har aldrig varit på tal tidigare så jag fick en bra känsla och hoppas nu på det bästa!

InläggPostat: mån nov 06, 2017 11:48 am 
Forumsansvarig

Körde en tvätt med arbetskläder i går kväll när det plötsligt small till som om hela maskinen föll i bitar, for ut och tittade men såg inget onormalt men där var ett litet litet skrapljud. Stängde av maskinen och fick ut tvätten och kände och klämde och öppnade upp locket men hittade inget fel.
När ändå maskinen var ute så fick den sig en behövlig avtorkning, även golv och vägg behövdes torkas av.
Rengjorde tvättmedelsfacket och runt trummans tätningslist osv.
Provkörningen får ske senare, om det mot förmodan är något trasigt så är den i alla fall ren och snygg... :roll: :lol:

Jag tror att det var pga obalans som den slog i på insidan, maskinen var full av jobbetröjor och tjocka arbetsbyxor så det blir en hel del vikt när detta blir blött. Jag håller det som en möjlig teori tills jag testkört maskinen i alla fall! ;)

InläggPostat: ons nov 08, 2017 12:08 am 
NordicR
Användarvisningsbild

Man ser pengarna flyga varje gång något krånglar med "vitvaror"
Hoppas det bara var tungt lastat.

InläggPostat: ons nov 08, 2017 12:11 am 
Forumsansvarig

Tack och lov så var min teori korrekt, kört flera maskiner sen dess och fungerar utmärkt!
*peppar peppar*

InläggPostat: fre nov 10, 2017 1:47 pm 
Forumsansvarig

Har stått och grottat med datorerna på sista tiden, har ju 5st maskiner för olika ändamål som står och tuggar i garaget så det finns att hitta på om man vill! ;)
Nu sista dagarna så jag däremot istället testat på att bygga upp en virtuell dator på min stationära (Win10) för att kunna köra Win7 och Vida på denna, allt gick bra till sist med lite hjälp. Där är bara ett MEN... det går inte att få den virtuella maskinen att läsa Dice´n via USB på den stationära, suck! Däremot fungerar ju Vida klockrent så lite positivt är det ju trots allt!

Fick en Samsung Galaxy Tab2 för nån månad sen, den ville inte ta laddning och startade inte så dom köpte en ny.
Efter lite felsökning så blev det en ny laddare och en ny laddkontakt (från ebay) i plattan så nu fungerar det perfekt igen! :)

Sen förra veckan fick jag en laptop (HP Compaq Presario CQ57) som var utbytt mot en modernare och mindre variant.
Ominstallation mm gör att jag nu har en väldigt bra maskin liggande extra! :)
Jag fick även en iPad 2 (16Gb), den reagerade när man satte i laddaren men laddade vääääääldigt långsamt, typ från 1-12% under 1½ dygn. Jag misstänkte först att det var batteriet som gjort sitt eftersom jag tror att den varit rätt välanvänd, skar av glaset för att kika på insidan och upptäcker då att flexkabeln från laddkontakten sitter lös mot kretskortet, trycker i det ordentligt och paddan börjar ta laddning direkt!
Glaset fick jag av helt som tur var, det är rätt jäkla trixigt att skära loss. Dessvärre skar jag lite väl långt in och lyckades skära av kablaget till glaset (digitizer) så den reagerade ju inte på beröring längre, fick beställa ett nytt glas från teknikdelar.se för 249:-.
Så med flexkabeln på plats och ett nytt displayglas monterat och jag har en fullt fungerande iPad2 att leka med, dessutom med förvånansvärt bra batteritid! :)

Ibland är det bra att göra sig känd för att böka med och samla på "gammalt skit"! ;)

InläggPostat: fre nov 10, 2017 4:01 pm 
NordicR
Användarvisningsbild

Jag är imponerad av er som kan laga el/teknik prylar.
Det finns så grymt mycket prylar att rädda.

JAg som älskar enkeltheten med appel är ju ganska trängsynt mot annat.
Vet ej vad du tycker min våran "gamal" padda som är minst från 2010-2011 någon gång är ju bättre o snabbare än min asuz jag köpte till bilen.
Allt från respons till finger känslan och skärmen är grymt mycket bättre på den gamla skrotet.

Tyvärr snackar inte EMU master med appels produkter.

InläggPostat: fre nov 10, 2017 4:13 pm 
Forumsansvarig

Vad det gäller telefoner och plattor så föredrar jag Apple, kommer inte riktigt överens med Android. Dessvärre så får man ändå försöka tröska sig igenom det eftersom det numera finns flera läsplattor och telefoner hemma som är byggda på detta, men jag gillar det inte!
När det kommer till datorer så är det ju PC/Windows som gäller, dels för att det är billigare och dels för att det är lättare att få tag på grejer när man håller på så som jag.

Jag tycker det är skitskoj att pilla med sånt här, har ju alltid tyckt det varit roligt att skruva i allt och lära sig mer oavsett vad det gäller!
Och ju mer man håller på ju mer lär man sig, så det är bara att försöka! ;)

InläggPostat: tis nov 14, 2017 3:46 pm 
Forumsansvarig

Min teori kring tvättmaskinen var fel... :x :|
Den fortsatte att låta en del ibland, vissa maskiner tvätt gick bra medan andra skapar en hel del oljud!
Trodde det berodde på att trumman hade för stort spelrum, dämpare och fjädrar såg och kändes dock okej! Ny originadämpare går loss på 649:-/st så det lockar ju inte direkt om man "bara ska testa"!
Testade att lägga till fjädrar (de stora från handbromsen på 850) i bakre hörnen till trummans bakdel och stora tyngd och tyckte maskinen blev mycket stabilare, inget dunkande längre men ändå ett visst oljud.
Plötsligt så rasslar det som fan från pumpen, skruvar loss locket och det sitter fast ca 7-8cm långa halvmåneformade plastbitar!
Ut med dessa och pumpen tystnar, nu upptäcker jag att trumman skevar en aning, antagligen därför som den slitit loss plasten runtomkring och det var väl det som kom ut via pumpen.
Lagret är tyst och utan glapp, hur fan trumman kan skeva då vete gudarna!?
Maskinen startar och går nu hur fint som helst en första maskin, inga direkta missljud ens vid centrifugeringen! Dock upptäcker jag nu att de där plastbitarna rivit hål på slangen undertill så nu läcker den vatten också.

Har nu börjar se mig om efter en ersättare, den känns som det är dags... :roll: :evil:

InläggPostat: ons nov 15, 2017 6:02 pm 
Forumsansvarig

Har hittat en tvättmaskin på facebook som jag ska hämta i morgon förmiddag, så har man en i reserv när denna ger upp helt!
Men kanske rättar allt till sig om man har en extra maskin ståendes, konstiga saker har hänt förr!
Maskinen kostar 100:- och det kan det väl vara värt även om den bara blir stående! ;)

InläggPostat: ons nov 15, 2017 11:24 pm 
NordicR
Användarvisningsbild

Alltid bra att hota grejerna med en ersättare.

I dag har varit en totalt kass dag på alla sätt ovis.
Kör vattengympa en gång i veckan sen i somras, har haft turen o få en tredje om gång av sjukgymnasterna.
Annars är lång kö, men efter som all träning gör ont och ger sig på nerverna i korsryggen varje gång jag testar utan just vattengymnastiken.
Men igår bliv det nog lite för mycket för i dag har smärtan visat sig från sin bästa sida eller hur man nu säger.
Allt gör ont och ställer då även till med balansen så pass att jag blir illamående (typ sjösjuk) även om jag aldrig blir sjösjuk.
KAn inte ens hålla kaffekoppen utan total uppmärksamhet.

Så nu blir det sängen och hopp om underverk i natt, har ett måste byte av bromsbelägg bak v70 i morgon.

InläggPostat: ons nov 15, 2017 11:33 pm 
Forumsansvarig

Tråkigt att du fått bakslag, hoppas det rättar till sig igen!
Jag är ofta kass dagarna precis efter massage osv, men sen stabiliseras det och man känner att det gjort nytta.
Har fått nya mediciner och det har också ställt till det lite, svag dos gör att värken är mer påträngande och sen den där känslan av att inte "känna igen" sin värk och inte riktigt veta när det får vind i ryggen och blåser upp till full styrka.
Har ju kämpat länge med att få det stabilt och att känna igen signalerna och hinna agera, detta har nu fått sig en törn kan jag säga, svårt att känna igen signaler och då agerar man kanske inte rätt eller i rätt tid.
Har fått ökat dosen idag efter telefonkontakt med läkaren, får se hur det artar sig.

InläggPostat: tor nov 16, 2017 12:30 pm 
NordicR
Användarvisningsbild

Lite konstigt men man får ju behandla värken som en vän även om den är elak.
Lyssna på den och behandla den väl även om den sällan gör något snällt tillbaka.

InläggPostat: tor nov 16, 2017 12:57 pm 
Forumsansvarig

Lite så är det, ett riktigt rövslickeri egentligen! Men va annat kan man göra...

Nu är tvättmaskinen hämtad, så får vi se hur länge den gamla håller! ;)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2355 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 153, 154, 155, 156, 157

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]